طرح خندان (خانواده ناظر درمان) – سرویس جدید و استاندارد از مرکز تهران اتیسم

طی بیست سال گذشته تقاضا برای دریافت خدمات از مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک همواره رو به افزایش بوده است. این روند به خصوص بعد از کاهش سن تشخیص اتیسم و همه‌گیری کرونا سیر صعودی بیشتری یافت. در نتیجه، تقاضا برای دریافت خدمات خانه‌محور به همراه مربی، بطور روزافزون شدت گرفت. این وضعیت، از یک سو باعث طولانی شدن زمان انتظار برای دریافت خدمات از مرکز شد – و از سوی دیگر هزینه خدمات غیررسمی در بازار آزاد و فضای مجازی جهش یافت.

برای مواجهه با این معضل، مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک بر آن شده که با استفاده از کلیه ظرفیت‌های موجود و تحت نظارت خانواده، سیستم خدمات جدیدی ارائه کند که از نظر کیفیت شبیه به خدمات کلاسیک این مرکز می‌باشد. با این تفاوت که خانواده مربی را انتخاب می‌نماید و بقیه خدمات توسط مرکز ارائه می‌شود. این روش، “خانواده ناظر درمان” (خندان) نامیده می‌شود. در این روش خانواده نماینده و ناظر مرکز بر روند درمان محسوب می‌شود تا بر حُسن اجرای بسته‌ای که حاوی ارزیابی، مداخلات درمانی و پیگیری روند است نظارت کند.

 

فوائد طرح خندان:

۱. کاهش مدت زمان انتظار برای شروع خدمات در مرکز.

۲. استفاده حداکثری از کارشناسان آموزش دیده و اخلاقمند خارج از مرکز.

۳. تعدیل هزینه‌های آموزشی و توانبخشی در بازار آزاد از طریق تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا.

۴. ترویج روش‌های استاندارد و رسمی آموزشی و توانبخشی به جای بازارهای غیررسمی و سیاه.

 

اطلاعات بیشتر راجع به این طرح، پس از ارزیابی تشخیصی و طراحی برنامه درمان در اختیار خانواده‌های متقاضی قرار می‌گیرد. آندسته از خانواده‌هایی که فرزندشان کمتر از ۴ سال دارد و قبلاً تشخیص رسمی اتیسم دریافت نموده، می‌توانند تقاضای مکتوب خود را برای دریافت خدمات در قالب این طرح به دفتر مرکز ارسال نمایند.