مصاحبه پرفسور حمیدرضا پوراعتماد با شبکه خبر

خلاصه متن مصاحبه پرفسور حمیدرضا پوراعتماد با شبکه خبر

 

شروطی برای درمان کامل اوتیسم

متخصصان معتقدند اگر بیماری اوتیسم در کودکان به موقع و زیر سن ۳ سال تشخیص داده شود به کمک خانواده و آموزش های لازم، این بیماری قابل درمان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، پوراعتماد عصب روانشناس گفت: اوتیسم بیماری نیست بلکه اختلالات عصبی است که در سلول های مغزی ایجاد می شود، فرد اوتیسم کلام و تماس صوتی ندارد ولی در سایر موارد توانمندی های خوبی دارد لذا ما در کودکان اوتیسم شاهد عدم توازن در رفتار فرد هستیم که اگر این شرایط بالانس شود ناهنجاری های ناشی از این بیماری نیز به حداقل کاهش می یابد.

دکتر حمیدرضا پوراعتماد

 

او گفت: در حال حاضر از هر ۵۰ کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم است که روند مبتلایان به این بیماری رو افزایش است.

پوراعتماد افزود: عوامل تشدید کننده این بیماری محدودیت در زندگی در سالهای اول زندگیست، از سال ۲۰۱۴ نقش عواملی محیط در پدیدارشناسی اوتیسم در حال افزایش است، اگر کودکی به لحاظ فیزیولوژی آمادگی ابتلا به اوتیسم را داشته باشد تکنولوژی روز به شدت آن می افزاید.

این عصب شناس گفت: بهتر است کودک تا قبل از ۳ سال مورد تشخیص و معیانه کامل این بیماری قرار بگیرد تا قبل از تکمیل شبکه های عصبی بتوان درمان آن را انجام داد زیرا بعد از این سن دیگرشبکه های عصبی تکمیل شده و عملا مراحل درمان کمتر مفید واقع می شود.

او افزود: آموزش و توانبخشی در سنین کودکی مانند آموزش زبان در بزرگسالی است. حال اگر خانواده ها با علائم بیماری در سنین کودکی آشنا شوند می توانند تا ۷۰ درصد به بهبود کودک خود کمک کنند.

او افزود: در مراحل درمان کودکان اوتیسم فرزندان کوچک توسط والدین آموزش می بینند و از همه مهمتر آموزش والدین است که حائز اهمیت است. داروها نقش درمان ندارند بلکه بیشتر برای کنترل ناهنجاری های رفتاری تجویز می شوند.

علی زاده عضو شورای علمی انجمن اوتیسم گفت: مهمترین مشکلات بیماران اوتیسم این است که فرد در مسائل اجتماعی دچار اختلال می شود لذا فرد مبتلا به این بیماری نمی تواند با گروه همسال و بزرگترها ارتباط برقرار کند و مشکلات از همین جا آغاز می شوند.

 

علیزاده یادآور شد: از سوی دیگر فرد مبتلا به اوتیسم دچار الگوی های رفتاری محدود اما با تکرار می شود که عامه مردم این دسته از بیماران را به این صورت می شناسند.

او گفت: شدت این علائم طیفی است یعنی از هر کودک به کودک دیگر علائم اوتیسم متفاوت است.

عضو شورای علمی انجمن اوتیسم افزود: خانواده دارای کودک اوتیسم باید دو فاز را طی کند نخست سازگاری بدان معنا که خانواده باید با اصل موضوع کنار بیایند و در مرحله دوم انطباق با بیماری است.

او یادآور شد: خانواده ها ۴ بار را تحمل می کنند نخست بار حاصل از آگاهی ناشی از ابتلا به این بیماری، بار اجتماعی که به دلیل عدم آگاهی نسبت به این بیماری از سوی جامعه به بیمار و خانواده بیمار تحمیل می شود و در نهایت هزینه های درمان، کودک مبتلا به اوتیسم ماهانه ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان بار مالی برای خانواده دارد و در نهایت خانواده های دارای کودک مبتلا به اوتیسم با شغل خود دچار مشکل می شوند زیرا فرآیند درمان موجب بی نظمی در شغل نان آور خانواده می شود.

 

 

اسدی معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت: در بهزیستی علاوه بر توانبخشی برای کودکان مبتلا به اوتیسم، ایجاد مراکز روزانه توانبخشی و آموزشی نیز اراپه می شود که از استاندارد بالایی هم برخوردار است زیرا ما متخصصین متعددی در این زمینه در اختیار داریم. از سوی دیگر مراقبت در منزل هم یکی دیگر از خدمات ما به خانواده های دارای بیماری اوتیسم است.

 

 


 

Leave a Reply