برنامه «وقت بازی ما» به مجموعه خدمات مرکز تهران اتیسم افزوده شد.

مادری را تصور کنید که تصمیم گرفته با کودکش بازی کند، اولین ایده‌ای که به ذهنش می‌رسد آن است که یک اسباب‌بازی جالب انتخاب کند و به کودکش نشان دهد. کودک نیز با دیدن اسباب‌بازی هیجان‌زده می‌شود و به مادر می‌پیوندد تا باهم بازی کنند. اگرچه این اتفاقی است که انتظار می‌رود؛ اما تجربه والدین کودکان دارای اتیسم معمولاً این‌گونه پیش نمی‌رود. در بسیاری از مواقع هنگامی‌که آن‌ها می‌خواهند به بازی کودک خود ملحق شوند با بی‌تفاوتی یا حتی مقاومت او مواجهه می‌شوند. حتی اگر در ابتدا کودک توجه کند، پس از مدتی از ارتباط جداشده و به‌تنهایی بازی می‌کند. تعجبی ندارد اگر چنین برخوردهایی، والدین این کودکان را از ادامه بازی ناامید و دلسرد کند. آن‌ها ممکن است با خود فکر کنند که شاید توانایی بازی با کودکشان را ندارند یا بدتر از آن به ذهنشان برسد که من پدر یا مادر خوبی نیستم که کودکم با من بازی نمی‌کند. آیا واقعاً والدین مقصر هستند؟

آشنایی اندکی با نشانه‌های اختلال اتیسم این را به ما می‌گوید که دنیای این کودکان تفاوت‌های قابل‌توجهی با دنیای ما دارد؛ و همین تفاوت‌ها ارتباط و تعامل با کودکان را برای والدین دشوار می‌کند. حال چه می‌توان کرد؟

تصور کنید، اگر والدین بتوانند این تفاوت‌ها را درک کنند، از دریچه دید فرزندشان به آنچه اتفاق افتاده بنگرند، توانمندی‌های کودک خود را بشناسند و قدم‌هایشان را با گام‌های او هماهنگ کنند؛ آنگاه می‌توانند آرام‌آرام وارد دنیای او شوند.

هدف این دوره کمک به والدین برای شکل دادن یک فعالیت مشترک با فرزندشان به کمک اسباب‌بازی‌ها است. ما در این دوره قدم‌به‌قدم به کمک روش بازخورد ویدیویی در جلسات و تنظیم زمان‌های بازی در خانه به شما کمک خواهیم کرد تا ارتباط مؤثری با کودکتان برقرار کنید و از بازی با او لذت ببرید.

درمانگر: هانیه مقدم کیا

شرکت‌کنندگان: والدین و کودکان دارای اتیسم سن زیر ۷ سال

طول دوره: ۱۰ جلسه

برای تعیین وقت و یا کسب اطلاعات بیشتر از ساعت ۸ الی ۱۶ با شماره تماس ۸۸۶۳۳۷۱۵-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.