اجرای طرح ارزیابی و برنامه ریزی گروهی در مرکز

به منظور افزایش کیفیت خدمات درمانی به کودکان مبتلا به اتیسم، طرح ارزیابی و تدوین برنامه درمانی هر کودک توسط تیم کارشناسان، مدتها پیش به معاونت محترم توانبخشی سازمان بهزیستی تقدیم شد. در این طرح، برنامه درمانی هر کودک با نظارت و مشورت روانشناس، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، والد/ین، مربی و در صورت لزوم حرکت­درمانگر یا پزشک، تدوین می­شود. و ارزیابی کودک توسط کارشناس دیگری به جز برنامه­نویس انجام می­گیرد.

لازم به ذکر است که این روش برنامه­نویسی و ارزیابی، مدتهاست که در مراکز معتبر کشورهای پیشرفته (مثلاً مرکز اتیسم کالیفرنیا)، اجرا می­شود. ولی در کشور ما به دلیل مضیقه­های مختلف نظیر قلّت کارشناسان اتیسم، هزینه­ها و… تا این اواخر قابل اجرا نبوده است. خوشبختانه پس از طرح این موضوع در معاونت محترم توانبخشی سازمان بهزیستی و برگزاری چندین جلسه کارشناسی، که آخرین آنها مورخ ۲۴/۷/۱۳۹۱ در مرکز ما و با حضور: خانم­ها دکتر صالحی، دکتر رادفر، دکتر خوشابی، دکتر امیری؛ آقای دکتر علاقبندراد از انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان؛ خانم دکتر منصوری از معاونت­ توانبخشی سازمان بهزیستی؛ خانم دکتر چیمه از مرکز اتیسم به­آرا و آقای دکتر پوراعتماد از مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک برگزار شد، این طرح مورد تصویب قرار گرفت تا در همه­ی مراکز اتیسم کشور اجرا شود.

هر چند این طرح مستلزم نظارت کارشناسان بیشتر بر روند درمان یک کودک است و در نتیجه کار و بار مالی اضافه­ای برای مراکز اتیسم به دنبال خواهد داشت، دو دست­آورد مهم برای کودکان دارد:

۱. تدوین برنامه درمانی هر کودک توسط تیمی از کارشناسان، باعث غنی شدن برنامه می­شود. و بیش از پیش کودکان را نسبت به برنامه­های جانبی و غیرضروری بی­نیاز می­سازد.

۲. ارزیابی برنامه درمانی توسط کارشناس دیگر، بر اعتبار روند ارزیابی و تدوین برنامه بعدی می­افزاید.

امید است که با کمک کارشناسان، مربیان، والدین و متخصصین حوزه اتیسم، با اجرای این طرح، بر کیفیت خدمات درمانی کودکان مبتلا به اختلالات اتیستیک افزوده شود. ضمناً تاکنون سعی شده است که این شیوه برای خانواده بار مالی نداشته باشد.

 


 

Leave a Reply