ویژه‌نامه ماه آگاهی رسانی اتیسم سال ۱۴۰۲

 

روز جهانی آگاهی رسانی اتیسم (World Autism Awareness Day) روز دوم آوریل در هر سال است. این روز به عنوان یک روز جهانی توسط کشورهای جهان به رسمیت شناخته‌ می‌شود. روز جهانی اتیسم با هدف افزایش آگاهی در مورد اختلال طیف اتیسم در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. این روز در تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۰۷ در مجمع عمومی سازمان ملل مورد بررسی قرار گرفت و از تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۰۷  تحت «قطعنامه ۶۲/۱۳۹ روز آگاهی جهانی اتیسم» به اجرا در آمد. روز جهانی اتیسم یکی از هفت روز رسمی سازمان ملل متحد است که در رابطه با سلامتی رسمیت یافته‌است.

سازمان ملل متحد طبق سنت هر سال خود به مناسبت دوم آوریل امسال (۱۳ فروردین ۱۴۰۲) در روز جهانی آگاهی از اتیسم شعار و زمینه جدیدی را برای سال ۲۰۲۳ معرفی کرده است. دگرگونی: به سوی جهانی عصب-شمول برای همه. در شعار امسال به مشارکتی که افراد دارای اتیسم در خانه، هنر، کار و سیاست گذاری می‌توانند داشته باشند تاکید شده است.

 

روز جهانی اتیسم در میان جامعه اتیسم بدل به ماه آگاهی رسانی اتیسم شده است. جامعه اتیسم از جمله دانشمندان حوزه اتیسم، درمانگران، مربیان، خانواده‌ها و بسیاری از افراد دارای اتیسم در این ماه با برگزاری برنامه‌ها و نشست‌ها، پخش برنامه‌های تلویزیونی، انتشار مقالات و خبرها، پخش تراکت و مطالب آموزشی و… در جهت آگاهی رسانی به جامعه در مورد اختلال طیف اتیسم می‌کوشند. 

مرکز تهران اتیسم نیز همچون سالهای پیشین فعالیت‌های متنوعی را در این ماه به جهت آگاهی رسانی اختلال طیف اتیسم در جامعه ایرانی به اجرا در خواهد آورد.

 

  • ترجمه تهران اتیسم از مقاله سازمان ملل در مورد فلسفه و هدف نام گذاری امسال را در این صفحه بخوانید.
  • لیست برنامه‌هایی که در روز جهانی اتیسم توسط مرکز تهران اتیسم به اجرا درآمد را در این صفحه ببینید.
  • پیام دکتر حمیدرضا پوراعتماد در روز جهانی اتیسم (۱۳ فروردین ۱۴۰۲) را در این صفحه تماشا کنید.
  • سخنرانی دکتر حمیدرضا پوراعتماد در روز جهانی اتیسم (۱۳ فروردین ۱۴۰۲) همراه با پخش و ترجمه فارسی بخشهایی‌ از برنامه زنده سازمان ملل را در این صفحه تماشا کنید.
  • برنامه کامل سازمان ملل در روز جهانی اتیسم را در این صفحه تماشا کنید (زبان انگلیسی)
  • با آکادمی آموزش‌های فنی و هنری تهران اتیسم در این صفحه آشنا شوید.
  • این لیست به روز رسانی خواهد شد…