پیش ثبت نام آموزش آنلاین برنامه “پیوند عاطفی و آموزش مستمر در تنش کرونا ” (پاتک)

 

آموزش آنلاین برنامه “پیوند عاطفی و آموزش مستمر در تنش کرونا ” (پاتک):
ویژه مادران و سایر مراقبین کودکان دارای اتیسم تا ۴ سال

 

مولفه‌های موثر بر درمان اتیسم عبارتند از: پیوند عاطفی، آموزش و توانبخشی مستمر در سنین پایین. معمولاً مسئولیت پیوند عاطفی و استمرار درمان از طریق ارتباط به عهدۀ والدین است. اما مسئولیت اقدامات آموزشی / توانبخشی (مثل ABA) که مربوط به مشکلات حسی-حرکتی، مشکلات شناختی، خودیاری و… هستند به عهده کارشناسان و متخصصین است. مادران یا سایر مراقبین کودک، حتی‌الامکان نباید درگیر این اقدامات شوند. زیرا این اقدامات، معمولاً خشک و رسمی هستند و با ارتباط عاطفی مادرانه در تعارض قرار می‌گیرند. اما بحران کرونا، باعث توقف طولانی روند آموزش و توانبخشی کودکان شده است. وضعیتی که معلوم نیست چه موقع خاتمه یابد. لذا مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک، یک برنامه آموزشی کوتاه مدت تدارک دیده است تا از طریق آن والدین بتوانند علاوه بر حفظ تعامل و پیوند عاطفی، مقداری از آموزش‌ها و برنامه‌های توانبخشی را اجرا کنند. این برنامه شامل سه بخش است: آموزش نظری آنلاین، ارزیابی و اجرای برنامه‌ی ساده و ملایم آموزشی توسط مادر.

 

مدت و هزینه شرکت در برنامه پاتک

مدت برنامه برای افرادی که قبلا در برنامه ارتباط از طریق بازی با کودک دارای اتیسم یا برنامه جیره عاطفی یا برنامه خانواده محور مدیریت رفتارهای اضافه در اتیسم، شرکت کرده‌اند ۴ ساعت و برای سایر مادران یا مراقبین کودک ۸ ساعت است. به عبارت دیگر، مادرانی که در یکی از دوره‌های فوق شرکت کرده‌اند لازم نیست در بخش اول برنامه که صبح برگزار می‌شود، شرکت کنند. این مادران در بخش‌های دوم و سوم برنامه شرکت می‌کنند. بخش اول ۰۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰، بخش دوم ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰، و بخش سوم (بخش خصوصی) طبق برنامه از پیش تعیین شده در یکی از روزهای هفته.
هزینه برنامه برای افرادی که در هر یک از سه دوره فوق شرکت کرده‌اند و تمایلی به شرکت در بخش نظری برنامه (صبح) ندارند، ۳۰۰ هزار تومان است. و برای افرادی که متقاضی شرکت در کل برنامه هستند (صبح و بعد از ظهر) هستند، ۴۵۰ هزار تومان می‌باشد. البته شرکت افرادی که از برنامه های فوق استفاده نموده و تمایل به حضور در کل برنامه را نیز دارند بلامانع است. و  هزینه بخش خصوصی شامل ارزیابی، برنامه نویسی و آموزش مادر برای اجرای برنامه دوم به بعد، (به مدت ۱.۵ ساعت) ۱۸۰ هزار تومان خواهد بود.

 

اطلاعات تکمیلی

تمامی بخش‌های این دوره بصورت آنلاین (مجازی) برگزار خواهد شد. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد این دوره متن معرفی کامل دوره را مطالعه بفرمایید (معرفی دوره پیوند عاطفی و آموزش مستمر در تنش کرونا)

ثبت نام در دوره

برای انجام پیش ثبت‌نام در این دوره بر روی لینک ثبت‌نام کلیک کنید (پیش ثبت‌‌نام در دوره). اطلاعات تکمیلی بعد از انجام پیش ثبت نام در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

تذکر: این دوره در این مرحله صرفا ویژه خانواده‌هایی است که در تهران از مرکز تهران‌اتیسم خدمات ABA دریافت می‌کنند. در صورت برگزاری این دوره برای عموم در آینده در وب‌سایت اطلاع رسانی خواهد شد.

ورود به جلسه آنلاین

با توجه به نوع ثبت‌نام و نام کاربری و رمز عبوری که به شما اعلام شده است، از طریق لینک‌های زیر در تاریخ برگزاری دوره وارد جلسه شوید.

لینک بخش اول جلسه آنلاین (صبح)

لینک بخش دوم جلسه آنلاین (بعد از ظهر)

 

 


ارائه خدمات زوج درمانی و درمان افسردگی در مرکز تهران اتیسم

مرکز تهران اتیسم در راستای توجه به سلامت و بهداشت روان خانواده کودکان دارای اتیسم، خدمات زوج درمانی و مشاوره تخصصی روانشناسی در حوزه درمان افسردگی را به مجموعه خدمات خود افزوده است. این خدمات توسط سرکار خانم زهرا عبدخدایی، متخصص در حوزه‌های زوج درمانی و درمان افسردگی، و بصورت آنلاین (غیر حضوری) ارائه می‌شود. 

برای تعیین نوبت و یا دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از ساعت ۱۶ تا ۲۰ با شماره تلفن ۸۸۶۳۳۷۱۵-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

 


 

A systematic review of program circumstances in training social skills to adolescents with high-functioning autism, 2020

Mirzaei, S. S., Pakdaman, S., Alizadeh, E., & Pouretemad, H. (2020). A systematic review of program circumstances in training social skills to adolescents with high-functioning autism. International Journal of Developmental Disabilities, 1-10.

Abstract

Despite many programs for educating social skills to adolescents with autism, insufficient attention has been paid to examine the optimal conditions and strategies that are important for improvement and generalization of the learned skills. So after reviewing and searching for three PubMed, Scopus, and ProQuest databases, 20 studies were finally analyzed and shared conditions were extracted. The results showed that the most important condition is parental involvement. The rehearsal and practice of social skills, attention to developmental trajectories, strengths and weaknesses of the individual and use of quantitative and qualitative tools are the other circumstances. In conclusion, taking into account these conditions for improvement, generalization and durability of the skills can be helpful.

 


Autistic-Like Behaviours and Associated Brain Structural Plasticity are Modulated by Oxytocin in Maternally Separated Rats, 2020

Mansouri, M., Pouretemad, H., Roghani, M., Wegener, G., & Ardalan, M. (2020). Autistic-Like Behaviours and Associated Brain Structural Plasticity are Modulated by Oxytocin in Maternally Separated Rats. Behavioural Brain Research, ۱۱۲۷۵۶.

Abstract

Background

Early psycho-social experiences influence the developing brain and possible onset of various neurodevelopmental disorders, such as Autism Spectrum Disorder (ASD). ASD is characterized by a variety of brain abnormalities, including alteration of oxytocin receptors in the brain. Recently, early life adverse experiences, such as maternal separation (MS), have been shown to constitute risk factors for ASD in preclinical studies. Therefore, the main aims of the current study were to i) explore the association between onset of autistic-like behaviours and molecular/structural changes in the brain following MS, and ii) evaluate the possible beneficial effects of oxytocin treatment on the same parameters.

Method and Material

Male rats were exposed to the maternal separation from post-natal day (PND) 1 to PND14. After weaning, daily injections of oxytocin (1 mg/kg, ip) were administered (PND 22-30), followed by examination of autism-related behaviours at adolescence (PND 42-50). Brain structural plasticity was examined using stereological methods, and the plasma level of brain derived neurotrophic factor (BDNF) was analysed using ELISA.

Results

We found that maternal separation induced autistic-like behaviours, which was associated with increase in the hippocampal CA1 stratum radiatum (CA1.SR) volume. In addition, we observed increase in the infralimbic brain region volume and in the number of the pyramidal neurons in the same brain region. Maternal separation significantly increased the plasma BDNF levels. Treatment with oxytocin improved autistic like behaviours, normalized the number of neurons and the volume of the infralimbic region as well as the plasma BDNF level (p < 0.05).

Conclusion

Maternal separation induced autistic-like behaviours, brain structural impairment together with plasma BDNF level abnormality, which could be improved by oxytocin treatment.

 


Common elements of parent management training programs for preschool children with autism spectrum disorder, 2020

Eskandari, B., Pouretemad, H., Mousavi, M., & Farahani, H. (2020). Common elements of parent management training programs for preschool children with autism spectrum disorder. Asian Journal of Psychiatry, 52, 102149.

Abstract

Parent management training is a general set of interventions used as a part of a variety of clinical approaches to reduce behavioral problems of children. These behavioral problems in children with special needs (such as autism spectrum disorder) take a more complex form. The objective is to present elements, needed to develop parent management training program to reduce behavioral problems in preschool children with autism spectrum disorder. At first, all parent management training programs for reducing behavioral problems of preschool children were collected. Subsequently, all programs were reviewed from the perspective of having a systematic review or meta-analysis, confirming the effectiveness of this program at preschool age. After that, interviews with experts and parents were conducted to identify effective elements on development of this program. In the next step, a set of components was obtained using information about parent management training programs as well as items obtained from interviews with experts and parents. At this stage, 10 experts were asked to rate the items according to their importance using the Delphi method. The items that achieved the required scores were introduced as main items. The number of them was 13 and included items such as full assessment of the child and appropriate communication with the child. Considering the characteristics of children with autism spectrum disorder will require changes in some parts of parent management training program, therefore, it is necessary to develop a specific program for these children to cover all of their characteristics.

 


 

گفتگو با پروفسور حمیدرضا پوراعتماد در برنامه صبحی دیگر

گفتگو با پروفسور حمیدرضا پوراعتماد در برنامه صبحی دیگر، شبکه آموزش، ۲۲ تیرماه ۱۳۹۹، پیرامون بحران کرونا و وضعیت خانواده‌هایی که عضوی با نیازهای ویژه دارند.

در این دوران خانواده‌ها چگونه می‌توانند به طریقی بهتر کودک خود را یاری دهند؟ وظیفه اجتماعی جامعه در این دوران چیست؟ وظیفه نهادهای دولتی همچون وزارت ارتباطات، صدا و سیما و… چیست؟

 

 


 

مفهوم پردازی اضطراب همبود در اختلال طیف اتیسم: یک مرور نظامدار یکپارچه، ۱۳۹۹

بهزادپور سمانه، پوراعتماد حمیدرضا، اکبری زردخانه سعید. مفهوم‌پردازی اضطراب همبود در اختلال طیف اتیسم: یک مرور نظام‌دار یکپارچه. کومش. ۱۳۹۹; ۲۳ (۱) :۱۱-۱۹

چکیده

هدف: در بسیاری از مطالعات، همبودی اضطراب با اختلال اتیسم در کودکان و نوجوانان گزارش شده است. هدف از این مطالعه بررسی تبیین‌های اضطراب در کودکان و نوجوانان دارای اتیسم در ادبیات پژوهشی است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه، یک مرور یک‌پارچه پیشینه است و سه پایگاه اطلاعاتی یعنی Scopus، ScienceDirect و PubMed از سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ با یک استراتژی جستجوی جامع، مورد وارسی قرار گرفتند. در نتیجه این جستجو، ۵۷۶ مقاله بازیابی شدند. بر اساس روش پریزما و با استفاده از ملاک‌های ورود و خروج، ۱۱ مقاله برای ورود به پژوهش انتخاب شدند.
یافته‌ها: بر اساس نتایج مطالعات، ۳ تبیین یافت شد: ۱) علائم مرکزی اتیسم از جمله فقدان مهارت‌های اجتماعی و بیش پاسخ‌دهی حسی زیربنای اضطراب در اتیسم است ۲) نقایص در تنظیم هیجانی زیربنای اضطراب در اتیسم است ۳) عدم تحمل ابهام عامل اصلی در ظهور اضطراب در اتیسم است.
نتیجه‌گیری: کودکان دارای اتیسم داری نقایص جدی شناختی و حتی معماری شناختی متفاوتی دارند. بنابراین لازم است که در تبیین اضطراب در اتیسم به این ویژگی‌ها و نقایص توجه شود و یک مفهوم‌پردازی از اضطراب در اتیسم بر اساس ویژگی‌های شناختی ارائه شود.

 


 

A better life for children with autism

The Center for the Treatment of Autistic Disorders (CTAD) is a leading Iranian organization providing outreach treatment services for children with autistic spectrum disorders as well as conducting research programs covering pervasive developmental disorders.

You can see our services here.

 


 

مدرسه تابستانی اتیسم – مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک

برای مشاهده جزئیات روی پوستر کلیک کنید

مدرسه تابستانی مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک
طبق روال هر سال این مرکز یک مدرسه تابستانه را با هدف افزایش مهارت‌های اجتماعی در قالب فعالیت‌های تفریحی ارائه می‌دهد که محتوای برنامه و مجریان در جدول داده شده است. در این جدول مشاهده می‌فرمایید که هر هفته ۳ روز و روزانه ۴ ساعت (از ساعت ۱۶ الی ۲۰:۱۵) کودکان به مرکز مراجعه می‌کنند که طی ۶ هفته (حدود ۷۲ ساعت) برنامه‌هایی در قالب موسیقی، تئوری ذهن، لگو، نمایش و مهارت‌های اجتماعی را می‌گذرانند. گروه‌ها بین ۶ یا ۷ نفرند و امکان تشکیل ۲ یا ۳ گروه وجود دارد. هزینه هر ساعت ۸۰ هزار تومان می‌باشد.

گروه هدف کودکانی که یک دوره ای‌بی‌ای دریافت کردند و تجربه حضور در مهد کودک را دارند.

فعالیت نام مدرس
لگوتراپی آقای دکتر اسماعیل شیری
تئوری ذهن خانم فاطمه آبادی
موسیقی درمانی خانم مریم روح بخش
مهارت‌های اجتماعی خانم بهاره اسکندری
نمایش خانم مریم روح بخش

در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق پیام در واتس اپ به شماره ۰۹۱۶۴۲۳۸۳۶ سوالات خود را مطرح فرمایید.