برگزاری شانزدهمین دوره بازآموزی

شانزدهمین دوره بازآموزی روز جمعه ۱۹/۱۰/۹۳ از ساعت ۹ الی ۱۵:۳۰ برگزار شد.

در اولین بخش خانم هاشمی (دانشجوی دکتری روانشناسی در آمریکا) در مورد تجربیات خود در مورد مداخلات ABA صحبت کردند. در ابتدا در مورد سوابق پژوهشی ABA و اهداف این روش درمانی صحبت شد. آموزش رفتارهای جدید، تقویت رفتارهای مثبت، تثبیت رفتارهای آموخته شده، کاهش رفتارهای منفی و تعمیم رفتارها از محیط کلینیک به اجتماع از جمله اهدافی بود که خانم هاشمی در درمان به روش ABA مطرح کردند. سپس در مورد گام‌های اولیه در درمان ABA، تعیین اهداف و روش کار توضیحاتی ارائه نمودند. در ادامه روش‌هایی نظیر PRT، PECS، EIBI به طور مختصر معرفی شدند. در انتها مقایسه‌ای اجمالی بین ABA در ایران و آمریکا صورت گرفت که نکات قابل توجه این مقایسه بیش از هر چیز سن تشخیص پایین‌تر حدود ۱۸ ماهگی، ساعات درمانی بیشتر حدود ۴۰ ساعت در هفته و ارائه گواهی رسمی به مربیان کودکان مبتلا به اتیسم در امریکا می‌باشد.

در بخش بعدی آقای مهندس طاهری در خصوص استفاده از ربات در درمان کودکان مبتلا به اتیسم صحبت کردند که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت. آقای طاهری در دو بخش آموزش موسیقی و تقلید حرکات از ربات‌ها استفاده می‌کنند.

برنامه بعدی معرفی مربیان برتر در فصل پاییز بود. خانم ابراهیمی توضیحاتی در مورد ملاک‌های انتخاب مربیان برتر، چگونگی انتخاب و ارائه مشوق‌ها، وظایف مربیان بعد از ارزیابی و فرم گزارش مهد کودک ارائه کردند. لازم به ذکر است که مربیان برتر در هر فصل یک ژتون و در نهایت با در اختیار داشتن چهار ژتون هدیه خود را دریافت می‌کنند.

در بخش بعدی خانم باقریان در مورد جابه‌جایی‌ها و حضور افراد جدید در مرکز توضیح دادند. در این بخش خانم اسکندری به عنوان جانشین مسئول فنی و خانم‌ها صنیعی و قربانی به عنوان ارزیاب‌های جدید مرکز معرفی شدند. از خانم باقریان برای سال‌ها تلاش در این مرکز تقدیر به عمل آمد.

در فرصتی خانم رجبی آیین نامه و قوانین مرکز را دوباره برای حاضرین مرور کردند و به سوالات مربیان پاسخ داده شد.

در بخش اجتماعی فعالیت‌های پیش روی مرکز در این حیطه اعلام شد. این برنامه‌ها عبارتند از: برگزاری نمایشگاه و فروشگاه خیریه مرکز در اسفند ماه، برنامه معرفی اتیسم در شهر کتاب ابن سینا، برنامه روز جهانی اتیسم و شرکت در خیریه خرد.

از مربیانی که در این مدت در این بخش فعالیت‌هایی را انجام داده بودند تقدیر شد و از مربیان دیگر برای مشارکت در این فعالیت‌ها تقدیر به عمل آمد.

در بخش پایانی، نمایشی در خصوص چگونگی اجرای صحیح آیتم‌ها، چگونگی ارائه مشوق، استفاده از خلاقیت در اجرای آیتم‌ها و چگونگی کنترل هیجانی توسط مربی‌ها ارائه شد. بعد از نمایش به پرسش‌های مربیان پاسخ داده شد.

 


 

Leave a Reply