گفتگو خبرگزاری ایرنا با دکتر پوراعتماد

گفتگو خبرگزاری ایرنا با دکتر پوراعتماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی و موُسس مرکز تهران اتیسم در خصوص طرح دایه گری دیجیتالی

دکتر پوراعتماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا بیان کرد: ” غلبه بر دایه گری دیجیتالی به کاهش عوارض اتیسم می انجامد.”

دکتر پوراعتماد ، رئیس مرکز تهران اتیسم (ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک) گفت: مطالعات مشترک این مرکز با دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی نشان می دهد که غلبه بر دایه گری دیجیتالی از شدت عوارض اتیسم در کودکان می کاهد و شرایط را برای نوپروری و بهبودی آنان فراهم می آورد‌.

غلبه بر دایه گری دیجیتالی به کاهش عوارض اتیسم می انجامد. دایه گری دیجیتالی (Digital Nanning) سبکی از فرزندپروری است که در آن کودک دستکم نیمی از ساعات بیداری خود را در معرض دستگاه های دیجیتالی مانند تلفن همراه، تبلت و تلویزیون قرار می گیرد.

بدین ترتیب دستگاه های دیجیتالی جایگزین تبادلات بین فردی در سنین پایین می شود. در نتیجه کودکان دچار نارسایی های رشدی در مهارت های ارتباطی و اجتماعی می شوند هر چند ممکن است مهارتهای غیرضروری را کسب نمایند. مثلاً کودک قبل از زبان مادری، به زبان بیگانه کلمات را می گوید. اگر این کودکان دارای آمادگی بیولوژیک برای ابتلا به اتیسم باشند، علائم را با شدت بیشتر و در سنین پایین تر نشان می دهند.

 

حمیدرضا پوراعتماد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: پژوهش اخیر ما نشان می دهد که با آموزش صحیح به والدین می توان اززمان استفاده از وسایل دیجیتالی در کودکان دارای علایم اتیسم کاست و در نتیجه فرد را به سمت بهبودی هدایت کرد.

وی یکی دیگر از نتایج این طرح تحقیقاتی را بهبود روابط والدین با کودک دارای علایم اتیسم اعلام کرد و گفت: این تحقیق نشان داده که اثربخشی فراوانی بین آموزش صحیح به والدین و کاهش علایم اتیسم و بهبودی کیفیت ارتباط بین والدین و کودکان مبتلا به این اختلال وجود دارد.

وی اظهار کرد که برای مواجهه با علایم اتیسم می توان به والدین آموزش های لازم را ارائه کرد تا با مشاهدۀ اولین علائم اجتناب یا بی توجهی کودک نسبت به پیام ها یا تبادلات اجتماعی، وارد عمل شوند.

وی اظهار کرد که شالوده این آموزش ها در برنامه آموزشی ‘غلبه بر دایه گری دیجیتالی’ گنجانده شده که اثر بخشی آن در پژوهش نشان داده شد.

پوراعتماد به عوارض استفاده بیش از حد متعارف از دستگاه های دیجیتالی اشاره کرد و گفت: استفاده بیش از این دستگاه ها حتی به منظور آموزش کودکان، آسیب زا است.

وی آسیب زدن به تحول کودک را از جمله عوارض استفاده بیش از حد دستگاه های دیجیتالی اعلام کرد و گفت: اختلال در تحول کلام، شناخت، زبان و رفتار از دیگر عوارض این سبک فرزند پروری است.

وی افزود: حتی موش هایی که در سنین پایین از والدین جدا می مانند، دچار تغییرات مغزی (در ناحیه هیپوکمپوس) و رفتارهای کلیشه ای و غیراجتماعی می شوند. این خط پژوهشی در آزمایشگاه عصب تحولی حیوانی (وابسته به پژوشکده علوم شناختی ومغز، دانشگاه شهید بهشتی) در دست اجراست.

مجری طرح بررسی اثر غلبه بر دایه گری دیجیتالی بر علایم کودکان نیزبه خبرنگار علمی ایرنا گفت: در این زمینه مطالعات کمی صورت گرفته و با این کار تحقیقاتی درصدد ارائه خدمت بهتر به کودکان و به ویژه کودکان دارای اتیسم بوده ایم.

یاسمن رحمتی افزود: اولین بار در سال ۱۳۸۹ روی این موضوع مطالعه محدودی انجام شد. در طرح مطالعاتی جاری، سعی شده که برنامه آموزشی ‘غلبه بر دایه گری دیجیتالی’ ارتقا یابد و کارآیی آن نشان داده شود.

وی، نسبت به ترویج دایه گری دیجیتالی در بین خانواده های شهرهای بزرگ ابراز نگرانی کرد و بخشی از این پدیدۀ آسیب زا راناشی از کمبود فضاهای شهری برای مادران جوان و نونهالان دانست.

وی ادامه داد: مادر-کودک مجبور می شوند از دریچۀ این دستگاه ها با دنیا ارتباط برقرار کنند. یا برای ایجاد تنوع در منزل (که معمولاً فضاهای کوچکی هستند) از این دستگاه ها استفاده نمایند. در این صورت، مغز در حال رشد کودک که نیازمند تعاملات طبیعی و بدنی است، در معرض دنیای مجازی قرار می گیرد از مسیر رشد طبیعی خارج می شود.

رحمتی اظهار کرد که دستکم در یک مطالعه در خارج از کشور نشان داده شده که دایه گری دیجیتالی (استفاده افراطی از دستگاه های دیجیتالی) می تواند سبب بروز اتیسم شود. لذا ضروری است این پدیده مورد توجه متولیان آموزش و پرورش، فضای مجازی، سلامت، مدیران شهری و رسانه ها قرار گیرد.

 


آموزش و توانبخشی از راه دور برای کودکان دارای اتیسم

لوییزا اقدسی محقق پروژه «اثربخشی مداخله خانواده‌محور غیرحضوری برنامه حرکتی اسپارک بر مهارت‌های ادراکی ـ حرکتی در کودکان با عملکرد بالا» به خبرنگار مهر اظهار داشت: اتیسم یک اختلال عصبی- رشدی است که شروع اولین علائم آن قبل از ۳ سالگی است و کما بیش در همه کشورها گزارش شده است.

وی افزود: علیرغم شیوع رو به رشد اتیسم در دو دهه اخیر و مشکلات متعددی که خانواده‌های این کودکان در مسیر آموزش و توانبخشی با آن دست به گریبان هستند، پیشرفت قابل توجهی در بخش ارائه خدمات مداخله‌ای که مرتبط با والدین این کودکان و در راستای رفاه آنان باشد، صورت نگرفته است.

اقدسی با اشاره به هدف خود برای انجام این پروژه علمی- پژوهشی خاطرنشان کرد: هدف ما بررسی اثربخشی مداخلات از راه دور و مبتنی بر خانواده‌ بوده زیرا این رویه می‌تواند کمترین زمان و هزینه را برای خانواده های کودکان دارای اتیسم داشته باشد.

به گفته وی، خانواده های مقیم شهرهای دورافتاده متاسفانه از امکانات آموزشی و توانبخشی کافی برخوردار نیستند و خانواده های کلانشهرها با مشکل تردد مواجه اند؛ لذا تا جایی که گاهی برای گرفتن ۵۰-۴۰ دقیقه خدمات، کودک و همراهان آنها باید ساعتها در ترافیک بمانند.

وی ادامه داد: این مشکل با روح و فلسفه آموزش و همخوانی ندارد. لذا بجاست که روش آموزش و توانبخشی از راه دور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

اقدسی با بیان اینکه دور بودن والدین کودکان مبتلا اتیسم از مراکز آموزشی و توانبخشی و کمبود مطالعات در زمینه آموزش مهارت‌های ادراکی و حرکتی از طریق والدین و همچنین هزینه‌هالی مالی، عاملی برای اجرای این پروژه بوده است، عنوان کرد: در ابتدا تعداد ۹ کودک مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا از مرکز تهران اتیسم(مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک ) و مرکز اتیسم فرزندان آفتاب و یک مرکز اتیسم در اصفهان انتخاب و سپس مهارت‌های ادراکی – حرکتی کودکان را با استفاده از آزمون‌های رشد حرکتی ارزیابی کردیم.

به گفته این محقق دانشگاه شهید بهشتی، توانبخشی مداخلات از راه دور در این پروژه که با تلفن و ارتباط والدین با محقق انجام شد، ۲۰ جلسه (هفته‌ای سه جلسه و هر جلسه ۴۵ دقیقه) به طول انجامید.

وی عنوان کرد: در این پروسه والدین در مدت زمان ۴۵ دقیقه کودکانشان را طی یک برنامه کششی و حرکتی به فعالیت وادار می‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه این پروسه باعث ارتباط هر چه بیشتر والدین با کودکان می‌شود و هزینه‌های مالی را از روی دوش والدین برمی‌دارد اظهار داشت: از آنجابی که این پژوهش در قالب یک برنامه اجرایی بین والدین و کودکان مبتلا به طیف اتیسم انجام شد، منجر به افزایش دانش و اطلاعات والدین از روند درمانی کودک و افزایش اعتماد به نفس در والدین دارای کودک مبتلا به اتیسم می‌شود که این می تواند باعث مشارکت بهتر والدین در روند آموزش و توانبخشی شود.

این محقق خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن این یافته‌ها، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که مداخله خانواده‌محور غیرحضوری برنامه حرکتی اسپارک باعث بهبود مهارت‌های ادراکی – حرکتی در کودکان طیف اتیسم می‌شود.

وی تاکید کرد: البته این خط پژوهشی و خدماتی در ابتدای راه است و مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است. ولی این مسیر تازه، به سهم خود باعث افزایش رفاه خانواده های کودکان دارای اتیسم و ارتقای سطح خدمات آموزشی و توانبخشی کشور خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Autism Sceening Using an Inteligent Toy Car

Moradi, H., Ekhtiari-Amiri, S., Ghanavi, R., Nadjar-Arbabi, B., Pouretemad, HR. (2017). Autism Sceening Using an Inteligent Toy Car. In: S.F.Ochoa (Eds.): UCAmI 2017, LNCS 10586, Springer International Publishing, 2017: 817–۸۲۷

The number of cases reported with Autism Spectrum disorder (ASD), as a developmental disorder, has increased sharply in recent decades. Early diagnosis of ASD in children is essential for proper treatment and intervention. The difficulties in early detection of autism encouraged the authors to design a novel intelligent toy car for autism screening. The toy car is equipped with an accelerometer, which records a subject’s usage behavior in terms of accelerations in three dimensions. A set of features, consisting of forty-four movement characteristics, has been extracted which can be used to discriminate between children with autism and normal children. The intelligent toy car has been tested on 25 children with autism and 25 normal children as the test and control groups respectively. Support Vector Machine (SVM) is used to distinguish between the children with autism and other children. The system has 85% correct classification rate, 93% sensitivity and 76% specificity. The results are the same for boys and girls indicating the possible widespread use of this system among all children.


 

The Differences Between Children with Autism and Typically Developed Children in Using a Hand-Eye-Coordination Video Game

Mahmoudi-Nejad, A., Moradi, H., & Pouretemad, H. R. (2017, November). The Differences Between Children with Autism and Typically Developed Children in Using a Hand-Eye-Coordination Video Game. In International Conference on Ubiquitous Computing and Ambient Intelligence (pp. 256-264). Springer, Cham.

Several evidences showed poor motor coordination in individuals with autism. Thus, in this paper, we present a touch-based hand-eye coordination video game which shows clear difference between children with autism and typically developed children. The game is tested on five children with autism and seven typically developed children. These groups presented totally different patterns from each other; hence they can be distinguished with only two features in the game environment. This promising result encourages us to use this video game for initial screening of hand-eye coordination problem, especially in children with autism, which can be used everywhere without any costs.

 


 

Screening of autism based on task-free fMRI using graph theoretical approach. 2017

Sadeghi, M., Khosrowabadi, R., Bakouie, F., Mahdavi, H., Eslahchi, C., & Pouretemad, H. (2017). Screening of autism based on task-free fMRI using graph theoretical approach. Psychiatry Research: Neuroimaging, ۲۶۳, ۴۸-۵۶.

Abstract

Studies on autism spectrum disorder (ASD) have indicated several dysfunctions in the structure, and functional organization of the brain. However, findings have not been established as a general diagnostic tool yet. In this regard, current study proposed an automatic screening method for recognition of ASDs from healthy controls (HCs) based on their brain functional abnormalities. In this paradigm, brain functional networks of 60 adolescent and young adult males (29 ASDs and 31 HCs) were estimated from subjects’ task-free fMRI data. Then, autism screening was developed based on characteristics of the functional networks using the following steps: A) local and global parameters of the brain functional network were calculated using graph theory. B) network parameters of the ASDs were statistically compared to the HCs. C) significantly altered parameters were used as input features of the screening system. D) performance of the system was verified using various classification techniques. The support vector machine showed superiority to others with an accuracy of 92%. Subsequently, reliability of the results was examined using an independent dataset including 20 ASDs and 20 HCs. Our findings suggest that local parameters of the brain functional network, despite the individual variability, can potentially be used for autism screening.

 


تعامل انسان و ربات‌های دستیار اجتماعی جهت بهبود توجه اشتراکی در کودکان مبتلا به اتیسم، ۱۳۹۶

م. جگریان, ف. باکوئی, ح. پوراعتماد, م. بهرامی, “تعامل انسان و ربات های دستیار اجتماعی جهت بهبود توجه اشتراکی در کودکان مبتلا به اتیسم” , مجله مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, ۱۳۹۶.

چکیده:

استفاده از ربات، و به صورت خاص ربات های انسان نما ، در بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه درمان، رشد روزافزونی را تجربه کرده است. در این پژوهش از ربات انسان نما برای بهبود توجه اشتراکی در کودکان مبتلا به اتیسم استفاده شده است. از جمله چالش های این رویکرد این است که اولا این بیماری شرایط خاصی برای بیمار به وجود می آورد که حضور درمان گر و هر شئ خارجی دیگری را به راحتی پذیرا نیست؛ چالش دوم مربوط به انتخاب الگوریتم ها و روش های مناسب ردیابی سر و مردمک چشم در کودکان مبتلا به اتیسم است، که یکی از ویژگی های آن ها حرکات غیر ارادی و کنترل نشده سر و چشم به طرفین می باشد. سومین چالش روال درمان و پژوهش است، روند درمان و انجام تست های طراحی شده نباید باعث ایجاد تحریک بیش از حد در کودک شود، برای غلبه بر چالش های ذکرشده، علاوه بر الگوریتم ردیابی مردمک چشم بلادرنگ با مقاومت بالا، بدون استفاده از سخت افزارهای تجاری، با استفاده از درخت تصمیم گیری فازی برای ترکیب اطلاعات پزشکی و مهندسی در طول درمان استفاده شده است، و نهایتا مفهوم درمان تعاملی برای بهبود کودکان اتیستیک معرفی گردیده است.

 


اثربخشی لگو درمانی در بهبود مهارت‌های اجتماعی و کاهش علائم کودکان دچار اُتیسم با عملکرد بالا، ۱۳۹۶.

پوراعتماد، ح.ر.، تذکره توسلی، ش.، شیری، ا. و بنی‌جمال، ش. (۱۳۹۶). اثربخشی لگو درمانی در بهبود مهارت‌های اجتماعی و کاهش علائم کودکان دچار اُتیسم با عملکرد بالا. مجله روانشناسی کاربردی، ۱۱، ۲، ۲۱۴-۱۹۵. 

 

دانلود – Download

 


 

برپایی غرفه اطلاع رسانی اختلالات اتیسم در هفته سلامت ۱۳۹۶

برپایی غرفه اطلاع رسانی راجع به اختلالات اتیسم در هفته سلامت از ۱ الی ۷ اردیبهشت در غرفه ایستگاه سلامت:
مستقر در بوستان لاله، ضلع جنوبی آبنما، همه روزه از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۲۰

حضور در مراسم هفته سلامت با شعار زندگی سالم با نشاط و امید

استقرار غرفه اطلاع‌رسانی مرکز تهران اتیسم در هفته سلامت (تاریخ یکم تا هفتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶، واقع در پارک لاله، ضلع جنوبی آبنما) به همراه تعدادی از کارشناسان مرکز تهران اتیسم جهت اطلاع‌رسانی بیشتر و بهتر در حوزه اتیسم به شهروندان عزیز کشورمان.

اهم برنامه‌های اجرایی در این مدت به شرح زیر می‌باشد

  • پرسش و پاسخ با خانواده‌ها
  • توزیع بروشورو بادکنک 
  • پذیرایی از شهروندان
  • کشیدن نقاشی توسط کودکان
  • رنگ‌آمیزی صورت کودکان با شعار “من اتیسم را دوست دارم” 
  • بازدید توریست‌های آلمانی از غرفه مرکز 
  • اجرای نمایش عروسکی و شناسایی علائم اتیسم به حاضرین به شکل نمادین

شعار روز اول: تحرک بدنی، تفریحات سالم و فعالیت گروهی 

شعار روز دوم: غذای سالم، جامعه سالم

شعار روز سوم: سفیران سلامت، نهادهای اجتماعی 

شعار روز چهارم: طرح تحول سلامت، ارتقای کیفیت زندگی 

شعار روز پنجم: سلامت روان، نیاز همه و همیشه

شعار روز ششم: هنر و رسانه، سواد سلامت

شعار روز هفتم: نهاد خانواده و مسئولیت اجتماعی

 


برنامه ی روز جهانی اتیسم سال ۱۳۹۶

به مناسبت روز جهانی اتیسم برنامه ای جهت آگاهی عموم شهروندان تهرانی در سطح شهر به صورت سیار با اتوبوس گردشگری انجام شد. در تاریخ ۹۶/۱/۱۴ از ساعت ۱۳ الی ۱۷ در مسیر خیابان ولیعصر به سمت میدان قدس، میدان تجریش، خیابان دزاشیب (شهرداری منطقه ی یک، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی)، پارک ملت و میدان ونک اطلاع رسانی به عمل آمد.

اطلاع رسانی به شکل توزیع بادکنک و بروشور در خیابان ها، ایستگاه های بی آر تی، بازار امام زاده صالح و مراکز خرید انجام شد. در این راستا بنیاد خیریه ی کودکان اتیسم و دوست اتیسم در اطلاع رسانی روز جهانی مشارکت داشتند.