برزگر، ب.، نجاتی، و پوراعتماد, ح. (۱۳۹۳). بررسی تفاوت توجه به چهره های هیجانی واقعی و گرافیکی ، در کودکان اتیستیک و عادی. فصلنامه روان شناسی افراد استثنایی، ۱۵، ۱۷-۱.
مولفه های موثر در درمان کودکان دچار درخودماندگی از منظر والدین، ۱۳۹۳.
باقریان، ص.، پوراعتماد، ح.ر. & فتح آبادی، ج. (۱۳۹۳). مولفه های موثر در درمان کودکان دچار درخودماندگی از منظر والدین. فصلنامه روانشناسی کاربردی، ۴، ۳۲، ۴۲-۲۹.
معرفی اتیسم

فریث، یوتا. (۱۳۹۳). معرفی اتیسم. ترجمه:پوراعتماد،ح. نشر علم

گزارش اردوی باغ موزه ی کودکی
نخستین اردوی خانوادگی روز جمعه ۲ خرداد ماه ۱۳۹۳ برگزار شد.
اهداف برگزاری اردو
– مشارکت و کنار هم بودن مادرها، بچهها، مربیان و کادر مرکز در یک فعالیت لذتبخش
– خارج کردن کودکان از محیط ایزوله درمان و حضور در جامعه و موقعیتهای اجتماعی واقعی
– بررسی و مقایسه عملکرد کودکان در محیطهای اجتماعی نسبت به رفتار سایر همسالان
– آشنایی بیشتر خانوادهها با یکدیگر در محیط صمیمی
– افزایش ارتباط و تعامل اجتماعی کودکان
– افزایش آگاهی عمومی افراد نسبت به عملکرد کودکان اتیستیک و تواناییها و ویژگیهای این کودکان، خصوصاً افرادی که در حیطه کودکان مشغول به فعالیت هستند.
روز جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۹:۳۰ صبح مرکز اتیسم
خانوادهها (مامانها + بچهها) رأس ساعت ۹:۳۰ همگی در مرکز حضور داشتند. بچهها از دیدن یکدیگر هیجانزده بودند و در همان ابتدای روز در حیاط مشغول به بازی شدند.
ماشینهای شخصی روبهروی مرکز پارک شد و همه با یک ون به سمت باغ موزه کودکی حرکت کردیم.
در طی مسیر بچهها، مربیها و خانوادهها به یکدیگر معرفی شدند. سپس توسط برنامه تصویری برای بچهها توضیح دادیم که برنامه امروز چیست؟
قرار است به کجا برویم و چه اتفاقاتی در آنجا روی میدهد. برنامه تصویری برای مادرها هم بسیار جذاب بود. در این روند سعی کردیم بچهها و والدین را درگیر گفتوگو و پرسش و پاسخ کنیم.
بعد از توضیح برنامه تصویری از بچهها خواستیم که هر کدام شعری بخوانند. مادرها سعی کردند کودکشان را در این فعالیت تشویق کنند که داوطلب شود، در انتخاب شعر به او کمک میکردند و او را ترغیب به بلند خواندن کردند.
حدود ساعت ۱۰ به موزه رسیدیم. آقای عکاس قبل از ما به آنجا رسیده بود. از درب اصلی که درست روبهروی باغ بود وارد شدیم. فضای زیبای باغ برای همه جالب بود.
بچهها برای خودشان و مادرشان بلیط خریدند، دست یکدیگر را گرفتیم و به سمت ساختمان موزه حرکت کردیم. در طی راه درختهای زیادی را دیدیم، یک حوض بزرگ پر از ماهی قرمز و نیلوفر آبی.
مسئول موزه با یک زنگوله کوچک به استقبال ما آمد. برنامه با قصه مهمان ناخوانده آغاز شد. بچهها با عروسکهای که به آنها داده شده بود در تعریف کردن قصه مشارکت کردند. سپس به سالنها سر زدیم. اسباببازیهای مختلف، کتابها، گهوارهها و لباسهای بچههای قدیم را دیدیم. یک قصه در مورد نان درست کردن شنیدیم که همراه با خانم قصهگو یک نفر هم دف میزد و قصه به صورت ریتمیک اجرا میشد. بعد از آن به مکتبخانه رفتیم. یک زنگ بزرگ را به صدا درآوردیم. با مهرهای بزرگ تصاویری چاپ کردیم و یک قصه عروسکی کوتاه دیدیم.
بعد از آن به محوطه باغ آمدیم. بچهها با مادرها کمی در باغ قدم زدند به ماهیها، درختها و گربه سر زدند. از فروشگاه خرید کردند و حدود ساعت ۱۲ سوار همان ماشین بزرگ شدیم و به مرکز برگشتیم.
در مسیر برگشت بچهها تعامل خیلی بهتری نسبت به صبح با یکدیگر و با ما داشتند. با یکدیگر صحبت میکردند، در شعرخوانی یکدیگر سهیم شدند و نظر میدادند و …
مادرها هم در طی این چند ساعت ارتباط دوستانهای با یکدیگر برقرار کرده بودند.
وقتی با هم خداحافظی کردیم، بچهها و مادرها خوشحال به نظر میرسیدند. امیدوارم واقعاً همین طور بوده باشد و توانسته باشیم لحظات خوبی را برای آنها فراهم کرده باشیم.
* باغ موزه کودکی واقع در میدان بهارستان، خ دانشرا، باغ نگارستان است.

کارگاه روش شناخت درمانى در درمان اضطراب و ارتقاى مهارت هاى اجتماعى نوجوانان اتیستیک با عملکرد بالا
ارائه توسط: دکتر هادی شاکر، فوق تخصص روانپزشکی اطفال از انگلستان
این کارگاه روز ۲۴ مرداد به مدت ۸ ساعت برگزار خواهد شد.
هزینه کارگاه برای دانشجویان (با ارائه کارت دانشجویی) ۱۲۰ هزار تومان و برای غیر دانشجویان ۱۵۰ هزار تومان می باشد.
در صورت تمایل برای شرکت در کارگاه یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۶۳۳۷۱۵ تماس حاصل فرمایید.
برگزاری چهاردهمین جلسه بازآموزی مربیان مرکز
چهاردهمین دوره بازآموزی در دو بخش؛ مرکز و پارک قیطریه برگزار شد.
طرح جلسه چهاردهمین دوره بازآموزی- جمعه ۵/۲/۱۳۹۳
اهداف جلسه:
· آشنایی با تغییرات و معرفی رسمی افراد جدید (سمت و شرح وظایف)
· آموزش (در زمینه افزایش حرکت، افزایش شهود، بازی، خلاقیت، شادی- کنترل مشکلات رفتاری)
· افزایش تعلق و تعهد گروهی و لذت بردن
· مطرح شدن مسائل و دغدغه ها رودررو و جلوگیری از ایجاد و ترویج شایعات و بدگوییها حتی تشکر
· افزایش آگاهی عمومی / تبلیغ


برگزاری سیزدهمین جلسه بازآموزی مربیان مرکز
طرح جلسه سیزدهمین دوره بازآموزی- جمعه ۱۲/۷/۱۳۹۲
اهداف جلسه:
· آشنایی با تغییرات و معرفی رسمی افراد جدید (سمت و شرح وظایف)
· آموزش (در زمینه افزایش حرکت، افزایش شهود، بازی، خلاقیت، شادی، برنامه بزرگسالان ASD، استفاده از روش تصویری)
· افزایش تعلق و تعهد گروهی و لذت بردن
· مطرح شدن مسائل و دغدغه ها رودررو و جلوگیری از ایجاد و ترویج شایعات و بدگوییها حتی تشکر
· افزایش آگاهی عمومی / تبلیغ

مولفههای موثر در درمان کودکان دچار درخودماندگی از منظر والدین، ۱۳۹۳
صنم باقریان خسروشاهی۱، حمیدرضا پوراعتماد۲ و جلیل فتح آبادی۳
۱. دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
2. استاد گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
3. دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
هدف: هدف این مطالعه تعیین عوامل مؤثر در درمان درخودماندگی از منظر والدین بود. روش:روش مطالعه از نوع کیفی و جامعه آماری، والدین ۱۵۰ کودک دچار درخودماندگی دو مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک-تهران اتیسم و بهآرا در سنین دو تا هشت سال در زمان اجرای پژوهش بود. نمونهگیری به صورت در دسترس تا جایی ادامه یافت که داده جدیدی اضافه نشود و به اشباع برسد و اشباع مورد نظر با انتخاب ۳۰ والد (۲۸ مادر و ۲ پدر) اتفاق افتاد. برای گردآوری اطلاعات از شیوه مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده و دادهها با شیوه تحلیل محتوا تحلیل شد. یافتهها: پس از تحلیل، یازده عامل به دست آمد که به ترتیب شامل والد-کودک، محیط خانواده، عاملهای ثابت، ویژگی شخصیتی، ژنتیک، درمان، ویژگی کودک، دانش خانواده درباره درخودماندگی، والد-والد، آسیبشناسی روانی و عوامل فراخانواده بود. نتیجهگیری: از میان عاملهای مطرح شده، عاملهای ثابت، و همچنین ویژگیهای کودک و درمان، قابل دستکاری در برنامههای درمانی والد محور نیستند و باید به عنوان متغیرهای همتاسازی گروههای مقایسه در نظر گرفته شوند. سایر عاملها در طراحی برنامههای خانواده محور باید مد نظر قرار گیرد.
منتشر شده در نشریه فصلنامه روان شناسی کاربردی، سال ۸، زمستان ۱۳۹۳

آموزش توالت (۱۳۹۳)
دوره ی آموزش توالت از روز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در مرکز برگزار خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۶۳۳۷۱۵ تماس بگیرید.
هزینه این دوره برای کودکانی که از این مرکز خدمات می گیرند ۲۰۰ هزار تومان و برای کسانی که خدماتی از مرکز دریافت نمی کنند ۳۵۰ هزار تومان می باشد.
.Social Robots as Assistants for Autism Therapy in Iran: Research in Progress, 2014
Taheri, A., Alemi, M., Meghdari, A., Pouretemad, H. & Mahboob Basiri, N. (2014). Social Robots as Assistants for Autism Therapy in Iran: Research in Progress. Proceeding of the 2nd TRSI/ISM International Conference on Robotics and Mechatronics. IEEE, 760-766
