آبادی، ف.، نجاتی، و.، پوراعتماد، ح.ر.، (۱۳۹۵). اثر برنامه توان بخشی شناختی پریا بر تشخیص هیجانات پایه در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. مجله پزشکی ارومیه، ۷، ۲۷، ۵۷۹-۵۷۰
چکیده:
پیشزمینه و هدف: اختلال طیف اتیسم یک اختلال عصب- تحولی است که الگویی از اختلالات اجتماعی و رفتارها و علایق تکراری/ محدود را نشان میدهد. هدف این مطالعه، بررسی توانبخشی شناختی مبتنی بر تقلید معکوس در تشخیص هیجانات پایه در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا میباشد.
موارد و روش کار: این مطالعه از نوع شبهآزمایشی با طرح تکآزمودنی بود و جامعه موردمطالعه آن شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا در سال ۹۳-۱۳۹۲ بودند که برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز مستقر در شهر تهران مراجعه کردند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، ۳ کودک ۵ تا ۷ سال انتخاب شدند. ارزیابیها در ۵ مرحله، دو هفته پیش از شروع درمان، یک روز قبل از شروع درمان، بعد از پنج جلسه درمان، بعد از دوازده جلسه درمان، یک روز بعد از پایان درمان و درنهایت مرحلهی پیگیری (چهار هفته بعد از پایان درمان) انجام شد. ابزار مورداستفاده آزمون بازشناسی هیجان اِکمن و آزمون بازشناسی هیجان نیماِستیم بود. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل بصری و اندازه اثر استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تفسیر نمودارها نشان میدهد که عملکرد شرکتکنندگان در آزمون بازشناسی هیجان اِکمن و آزمون بازشناسی هیجان نیماِستیم به نحو چشمگیری بهبود یافته است. همچنین اندازۀ اثر نشان داد که این برنامۀ آموزشی بر ارتقاء بازشناسی حالات هیجانی مؤثر بوده است.
بحث و نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که استفاده از آموزش مبتنی بر تقلید معکوس در ترمیم بازشناسی هیجان در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا حمایت میکند و پس از انجام مداخله، مهارتهای بازشناسی هیجان به نحو بارزی در این کودکان بهبود یافته است.