خدمات ما
ارزیابی تشخیصی اتیسم: جلسه ارزیابی تشخیصی شامل ۳ مرحله میباشد. در مرحله اول والدین پرسشنامههای رسمی را تکمیل خواهند کرد. در مرحله دوم طی مصاحبه حضوری با والدین تاریخچه فردی و خانوادگی کودک با جزئیات دریافت خواهد شد و همزمان رفتار کودک طی مصاحبه حضوری با والدین مشاهده میشود. همچنین در همین مرحله کودک در معرض بازیهای ارتباطی قرار میگیرد تا تواناییهای ارتباط کلامی و غیرکلامی کودک (توجه اشتراکی و … ) ارزیابی شود. در مرحله سوم با حضور متخصصین، اطلاعات حاصل از دو مرحله قبل جمعبندی شده و تشخیص بالینی گذاشته میشود. تشخیص قطعی مستلزم دریافت تشخیص، حداقل توسط دو متخصصیست که از تشخیص یکدیگر بیاطلاع هستند.
توانبخشی به شیوه ABA: تعداد بسیار کمی از روشهای درمانی که برای اختلال اتیسم معرفی شدهاند مورد پژوهش علمی قرار گرفتهاند. تنها درمانی که در نتیجه انجام پژوهشهای تجربی تایید شدهاست درمانهای بر پایه تحلیل رفتار کاربردی ( به کار بسته) یا (ABA) هستند و به عبارتی تحلیل رفتار کاربردی (ABA)، در حال حاضر معروفترین و مورد تاییدترین رویکرد حمایت از رشد کودک مبتلا به اتیسم و اختلالات مرتبط میباشد. ادامه مطلب…
مشاوره رفتار کاربردی ABC: هدف از روش (ABC (Applied behavior consultants یا مشاوره رفتار کاربردی؛ استفاده از خدمات ABA برای افراد اتیسم و سایر ناتوانیهای رشدی است تا کیفیت زندگی آنها افزایش یابد. این روش درمانی از اصول نظری ABA تبعیت میکند. در درمان به روش ABC همه اختلالات یادگیری، ناتوانیهای رشدی و سندرمها هدف قرار داده میشود و با استفاده از چهارچوب نظری ABA بهترین خدمات برای این دسته از افراد فراهم خواهد آمد. ادامه مطلب…
درمان پاسخ محور PRT: این روش توسط پروفسور کوگل و همسرش از دانشگاه سانتاباربارای طراحی و تنظیم شد و حدود ۲ سال و نیم است که در آمریکا کاربرد گستردهای یافته است. این روش برگرفته از روش تحلیل رفتار کاربردی (ABA) است که اثربخشی آن در درمان کودکان اتیستیک در مطالعات متعدد نشان داده شده و باعث ایجاد انگیره و اتکا به نفس کودک میشود. این روش، روشی بسیار ملایم و در عین حال کارآمد است. بر خلاف روشهای کلاسیک تحلیل رفتار کاربردی، آموزش مبتنی بر برنامه از پیش تنظیم شده نیست تا کودک و درمانگر ملزم به پیروی از آن باشند. در این جا کودک آزادی عمل بسیاری دارد تا حدی که میتوان گفت: این کودک است که به برنامه جهت میدهد. نقش مربی این است که از وضعیتی که کودک در آن قرار دارد یک موقعیت آموزشی بسازد. در واقع در این روش مربی باید ابتکار عمل زیای داشته باشد و از هر موقعیتی یک بازی بسازد و یا روشی به دور از خشونت و آزار کودک به او آموزش دهد. ادامه مطلب…
آموزش مهارتهای گروهی: کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا، اغلب دیرتر تشخیص داده میشوند زیرا که نشانههای اتیسم با درجه کمتری در آنها تظاهر میکند. بر این روال، آنها ممکن است به موقع، آموزش خاص دریافت نکنند. شناخت زودرس و قرارگیری در گروه آموزشی، این امکان را برای کودکان فراهم میکند که ضمن آموختن و تمرین مهارتها، تجربههای اثربخش با همسالان خود داشته باشند. آموزش مهارتهای زندگی به کودکان به ویژه در قالب گروهی از سال ۱۹۹۵ توسط یونیسف و سازمان جهانی بهداشت در سطح گستردهای پیشنهاد و اجرا شده است. ادامه مطلب…
درمانهای جانبی اختلال اتیسم: مجموعه روشهای درمانی و آموزشی شامل آب درمانی، آموزش توالت، آموزش نحوه تعامل والد-کودک (PCIT)، آموزش مدرسه، آموزش والدین کودکان مبتلا به اتیسم با بسته پرنده کوچولو، سیستم ارتباط از طریق مبادله تصویر (PECS)، طرح ارزیابی و تهیه برنامه درمانی انفرادی توسط گروه درمان، موسیقی درمانی، کار درمانی، گفتار درمانی. ادامه مطلب…
درمان به روش ABA در سایر شهرهای ایران: درمان به روش ABA ویژه اتیسم که بر افزایش مهارتهای خودیاری، توجه، زبان، تقلید، بازی و رفتار اجتماعی و کاهش رفتارهای مخل متمرکز است به خانوادههای محترم کودکان مبتلا به اتیسم، ساکن در سایر شهرهای کشور ارائه خواه شد. اگر کودک به خدمات دیگر مثل گفتاردرمانی، کاردرمانی، آموزش مدیریت رفتار به والدین، آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی-هیجانی، آموزش مدرسه، رواندرمانی و دارودرمانی نیاز داشت با اطلاع و هماهنگی مرکز خانواده به صورت جداگانه از متخصصین مربوطه خدمات دریافت خواهد کرد. ادامه مطلب…
برنامه خانوادهمحور مدیریت رفتارهای اضافه در اتیسم: برنامه خانواده محور مدیریت رفتار اضافه با هدف معرفی رفتارهای اضافه، شناسایی علل و راهبردهای چگونگی مدیریت و مقابله با رفتارهای اضافه اتیسم برای خانواده طراحی شده است. ادامه مطلب…
برنامه جیره عاطفی: در این روزها تعداد زیادی از کودکان در معرض لوازم دیجیتال (مانند موبایل، تبلت و تلویزیون) قرار میگیرند که علاوه بر اثرات مخرب بیولوژیک، تعامل والد و کودک را مختل میکند. این موضوع باعث نگرانی والدین، متخصصین سلامت و تعلیم و تربیت کودکان شده است. زیرا برخی از این کودکان دارای علایم اختلالات رشدی هستند و یا حتی تشخیص اتیسم دریافت کردهاند. این برنامه در هشت هفته به طول میانجامد و شامل فعالیتهایی است که والد (مراقب/ مراقبان اصلی کودک) بایستی روزانه در خانه با کودک اجرا نماید تا در جریان آن کودک در تعامل فعال با والد قرار گیرد. ادامه مطلب…
درمانهای جانبی: مرکز تهران اتیسم مجموعهای از خدمات آموزشی و درمانی جانبی را ویژه کودکان دارای اتیسم و والدین آنها ارائه میکند. برای مشاهده این خدمات به این صفحه مراجعه کنید.