گزارش پیشرفت رایان

نمودارها و روایت پیشرفت رایان

تاریخ به روز رسانی: ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ارزیابی دوم

۱۷ فروردین ۱۴۰۲

 

آغاز داستان رایان: روز ورود به مرکز

رایان عزیز متولد زمستان ۹۸ است. رایان در تاریخ ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ یعنی زمانی که بیش از ۳ سال داشت همراه با پدر و مادرش برای اولین بار وارد مرکز تهران اتیسم شد.
رایان در زمان ورود به مرکز ارتباطات اجتماعی بسیار پایینی داشت، درک محیطی کمی داشت و تماس چشمی برقرار نمی‌کرد. دایره لغات بسیار کم و کلیشه‌های رفتاری زیادی داشت. همچنین رایان به مدت طولانی از وسایل دیجیتال و تلویزیو استفاده می‌کرد (با میانگین ۵ ساعت در روز).

رایان عزیز در جلسه تشخیصی با حضور متخصصان مرکز تهران اتیسم، تشخیص اتیسم را دریافت کرد و خدمات ABA برای او از همان زمان آغاز شد. بعلاوه خانواده در دوره دایه‌گری دیجیتال و کارگاه آموزش ارتباط از طریق بازی ثبت‌نام کردند.

۱۰ آذرماه ۱۴۰۲

 
تصویر رایان در جلسه ABA

۶ ماهِ دشوار ولی پر امید

رایان در ۶ ماه اول خدمات ABA مثل هر کودک دیگری که شروع به دریافت خدمات اتیسم می‌کند چالش‌های فراوانی داشت. خانواده نیز روزهای سختی را پشت سر گذاشتند. اما بعد از مدت کوتاهی با پیشرفت روند خدمات ABA خانواده تحول چشمگیری را در عملکرد رایان مشاهده کردند. همچنین خانواده با شرکت در دوره‌های ارتباط الان آموزش دیده بودند که چگونه بطور هدفمند با کودک بازی/ارتباط برقرار کنند.

در جلسه ارزیابی ۶ ماه نخست، با حضور کودک و والدین، پرفسور حمیدرضا پوراعتماد، خانم صنیعی، خانم قاسمی (ارزیاب مسئول کودک) و خانم اصغری، روند پیشرفت کودک بصورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پیشرفت رایان بسیار امید بخش بود. او در حیطه‌های رشدی حرکتی، خودیاری، گفتاری، اجتماعی و شناختی بطور متوسط به اندازه ۱۸ ماه پیشرفت کرده بود (نتایج را می‌توانید با جزئیات در صفحه ۲ مشاهده کنید).

در ادامه جلسه تصمیم بر آن شد که روند توانبخشی و آموزش به شکل قبل ادامه یابد. همچنین مادر آموزش ببنید که بصورت ساختارمندتری با کودک در خانه برنامه‌های آموزشی را پیش ببرد.

۱۹ تیرماه ۱۴۰۳

 
رایان در مهد کودک

 

پیشرفت‌های چشمگیر رایان در ۶ ماهه دوم خدمات، رایان به مهدکودک می‌رود.

رایان عزیز حالا ۴ سال و ۱۰ ماه دارد و نزدیک به ۱۴ ماه است که از خدمات مرکز تهران اتیسم بهره می‌برد.
در این مدت رایان پیشرفت چشمگیری داشته، این را می‌توان از صحبت مربی‌ها و لبخند رضایت خانواده در زمان حضور در مرکز متوجه شد.

در جلسه ارزیابی دوم با بررسی داده‌ها و اطلاعات به دست آمده و ثبت شده از والدین، مربی، ارزیاب‌ها، مشاهدات بالینی و بررسی IEP نشان داده شد که رایان در ۵ حوزه رشدی پیشرفت چشم گیری داشته (جزییات این پیشرفتها را می‌توانید در صفحه ۲ مشاهده کنید)

رایان حالا به مهدکودک می‌رود. در پرونده روزهای نخست برنامه ABA رایان ثبت شده که او مقاومت رفتاری و پافشاری زیادی داشته، اما حالا میزان مقاومت او بطور چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است.

برای ادامه روند آموزش/توانبخشی رایان تصمیم بر آن شد که خدمات ABA همچنان ادامه پیدا کند و همچنین با توجه به تغییراتی در محل سکونت خانواده، تصمیم بر آن شد که ادامه روند بصورت شرکت در برنامه پاتک باشد.


ادامه داستان پیشرفت رایان را ۶ ماه بعد از همینجا بخوانید…