تاثیر روش آموزشی Seaver-NETT در بهبود مهارت‌های اجتماعی در کودکان دارای اتیسم

تاثر روش آموزشی Seaver-NETT در بهبود مهارت های اجتماعی در کودکان دارای اتیسم

در این مطلب درباره روش آموزشی Seaver-NETT و تاثیر آن در بهبود مهارت‌های اجتماعی در کودکان دارای اتیسم صحبت خواهیم کرد. با تهران اتیسم همراه باشید.

در ابتدا باید مروری بر روش Seaver-NETT داشته باشیم.

روش Seaver-NETT مخفف (Nonverbal communication, Emotion recognition, and Theory of mind Training) است. این برنامه یک روش آموزشی و درمانی است که برای بهبود مهارت‌های اجتماعی در افرادی طراحی شده که در درک و پردازش سیگنال‌های اجتماعی، مانند ارتباط غیرکلامی و تشخیص احساسات مشکل دارند. این مشکلات به‌ویژه در افرادی با اختلالات طیف اتیسم، اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی (ADHD) و برخی از اختلالات روان‌شناختی دیگر مشاهده می‌شود.

اجزای اصلی Seaver-NETT

  1. ارتباط غیرکلامی: این بخش روی آموزش نحوه استفاده و درک زبان بدن، حالات چهره و اشارات دست تمرکز دارد. افراد یاد می‌گیرند چگونه سیگنال‌های غیرکلامی را تفسیر کرده و به طور موثر به آن‌ها پاسخ دهند.
  2. تشخیص احساسات: هدف این بخش کمک به افراد در تشخیص و تفکیک احساسات مختلف از طریق مشاهده حالات چهره و رفتار دیگران است. این مهارت به بهبود روابط اجتماعی کمک می‌کند و باعث می‌شود افراد در تعاملات خود همدلی بیشتری نشان دهند.
  3. نظریه ذهن: نظریه ذهن به توانایی درک و پیش‌بینی افکار، احساسات و نیات دیگران اشاره دارد. این مهارت در تعاملات اجتماعی بسیار حیاتی است و به افراد کمک می‌کند دیدگاه دیگران را در نظر گرفته و پاسخ‌های مناسب‌تری ارائه دهند.

کاربردها

  • بهبود توانایی‌های اجتماعی در کودکان و بزرگسالان دارای اتیسم
  • ارتقای مهارت‌های شناخت اجتماعی در افراد مبتلا به اختلالات یادگیری یا مشکلات رفتاری
  • تقویت همدلی و درک بین‌فردی در افراد با مشکلات ارتباطی

این روش می‌تواند به شکل کارگاه‌های آموزشی یا جلسات درمانی فردی یا گروهی اجرا شود و معمولا از روش‌های مبتنی بر بازی و تمرینات عملی برای آموزش استفاده می‌کند.

پژوهش سوریا و همکاران به بررسی تاثیر آموزش گروهی مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای اتیسم پرداختند. هدف این مطالعه ارزیابی کارایی یک گروه آموزشی مهارتهای اجتماعی هدفمند در کودکان سنین مدرسه و مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود. در این پژوهش مداخله‌ی Seaver-NETT دوازده جلسه‌ای (CBI) برای کودکان با هدف مهارت‌های رفتاری اجتماعی کودکان اتیسم انجام شد.

شرکت کنندگان این مطالعه ۶۹ کودک دارای اتیسم که به سن ۸ تا ۱۱ سال و دارای هوش کلامی بیش از ۷۰ بودند، برای بررسی کارایی NETT نسبت به گروه بازی (کنترل) شرکت کردند.

نتایج درمان شامل گزارشات مربی در زمینه ارزیابی‌های رفتار اجتماعی و عصب روانشناختی شناخت اجتماعی بود. نتایج در ابتدای تحقیقات، در انتهای تحقیقات و سه ماه بعد از مرحله درمان جمع آوری گردید.

بهبودهای معنی داری در زمینه نتایج رفتار اجتماعی مانند تبادلات غیرکلامی، پاسخ تلقینی و روابط اجتماعی در این کودکان مشاهده شد. این داده‌ها نشان داد که مداخله‌ی شناختی ـ رفتاری NET باعث بهبود نواقص ارتباطات-اجتماعی در کودکان کلامی به سن مدرسه دارای اتیسم می‌شود.

 

منبع: +

جمع آوری و ترجمه: مهسا حسینی

بازبینی و ویرایش: دکتر محمد کیانی