گزارش پیشرفت برایان

نمودارها و روایت پیشرفت برایان

تاریخ به روز رسانی: ۸ اسفندماه ۱۴۰۳ ارزیابی سوم

۱۱ مرداد ۱۴۰۱

گزارش پیشرفت آموزش و درمان برایان کودک دارای اوتیسم در مرکز تهران اتیسم

آغاز داستان برایان: روز ورود به مرکز

برایان عزیز متولد بهار ۱۳۹۹ در ایالات متحده آمریکا است. خانواده گرامی برایان با مشاهده برخی از علائم اوتیسم در برایان کوچولو نگران می‌شوند و با مراجعه به مرکزی تخصصی در نزدیکی محل سکونتشان در این کشور متوجه می‌شوند که برایان عزیز دارای اتیسم است.

پیش از ادامه گزارش باید این نکته را خاطر نشان کنیم که این گزارش کمی با گزارش‌های دیگر متفاوت است زیرا با توجه به شرایط سکونت خانواده در آمریکا و ایران، امکان برگزاری جلسات بصورت هر ۶ ماه یکبار مقدور نبوده. بنابراین این جلسات در زمان‌های منعطفی برگزار شده است.

برایان عزیز در مرداد ۱۴۰۱ در حالی که ۲ سال و چندماه داشت برای اولین بار به همراه خانواده گرامی برای ارزیابی جامع وارد مرکز تهران اتیسم شد.

پیش از این زمان، مادر گرامی برایان از آمریکا با مرکز تهران اتیسم آشنا شده بود و از طریق خدمات مرکز تهران اتیسم ویژه ایرانیان خارج از کشور، در یک جلسه‌ مشاوره آنلاین با پروفسور پوراعتماد مقدمات دریافت خدمات از راه دور برنامه‌ریزی شده بود.

بلافاصله بعد از این جلسه برخی از خدمات آموزشی والدمحور از جمله برنامه دایه‌گری دیجیتال و آموزش ارتباط از طریق بازی بصورت آنلاین برای برایان عزیز و مادر گرامی او آغاز شده بود و همچنین مادر آموزش دیده بود که تغییرات اساسی در سبک زندگی برایان ایجاد کند.

۹ آبان ۱۴۰۲

گزارش پیشرفت آموزش و درمان برایان کودک دارای اوتیسم در مرکز تهران اتیسم

پیشرفت‌های بسیار خوب و تصمیم به حضور در ایران

حالا چندماه از دریافت خدمات آموزشی والدمحور مرکز تهران اتیسم برای برایان عزیز می‌گذرد. در طی این مدت مادر بصورت مداوم آموزش دید که چگونه در ساعات بیداری کودک، تمرین‌ها و آموزش‌ها را با کودک اجرا کند و پیشرفت‌ها توسط ارزیاب مسئول کودک مورد بررسی قرار می‌گرفت.

حالا برایان ۲ سال دارد و خانواده با مشاهده پیشرفت‌های کودک در اثر آموزش‌های از راه دور تهران اتیسم تصمیم می‌گیرند که برای دریافت مجموعه خدمات حضوری به ایران مراجعه کنند.

برایان عزیز در حالی که دو سال و سه ماه داشت همراه با مادر خود به ایران آمد و بلافاصله خدمات آموزشی و توانبخشی مرکز از جمله خدمات جامع ABA و منزل محور (بصورت فشرده، ۶ روز در هفته، هر روز ۳ ساعت) آغاز گردید.

بعد از گذشت ۲ ماه از آغاز خدمات ABA، پیشرفتهای برایان عزیز بسیار مثبت بود، به همین جهت تصمیم گرفته شد که کودک در مهدکودک نیز ثبت‌نام شود.

در آبان ۱۴۰۲ اولین جلسه ارزیابی جامع پیشرفت برایان عزیز با حضور او، مادر گرامی، پروفسور پوراعتماد، مدیر فنی مرکز (خانم صنیعی) و ارزیاب مسئول کودک برگزار شد.

در این جلسه با بررسی پرونده کودک، مشاهدات بالینی، مرور گزارشات و مصاحبه با مربی و مادر و همچنین انجام ارزیابی‌های ساختارمند، پیشرفت کودک بسیار مثبت ارزیابی شد (برخی از جزئیات در صفحه ۲ آمده است).

پروفسور پوراعتماد در این جلسه به خانواده گرامی برایان پیشنهاد دادند با توجه به سطح پیشرفت‌ برایان و از آنجایی که محل اصلی سکونت خانواده در آمریکا است، اکنون می‌توانند به این کشور بازگردند و ادامه خدمات را از طریق مجموعه خدمات مرکز تهران اتیسم ویژه ایرانیان خارج از کشور ادامه دهند.

۳ خردادماه ۱۴۰۳

گزارش پیشرفت آموزش و درمان برایان کودک دارای اوتیسم در مرکز تهران اتیسم

ادامه دریافت خدمات بصورت آنلاین و بازگشت کوتاه‌مدت به ایران

حالا مدتی است که برایان عزیز و خانواده گرامی بعد از بازگشت به آمریکا از طریق خدمات آنلاین مرکز تهران اتیسم آموزش می‌بینند.

در خردادماه ۱۴۰۳ مادر گرامی برایان برای دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی تکمیلی، درخواست می‌دهد که برای مدتی مجددا از خدمات حضوری مرکز تهران اتیسم بهره‌مند شوند و به همین جهت دوباره به ایران مراجعه می‌کنند.

بعد از حضور در ایران خدمات گروهی ABA آغاز می‌شود و همچنین مجددا کودک در مهدکودک ثبت‌نام می‌شود. بعلاوه بعد از مدتی خدمات ABA فردی نیز از سر گرفته می‌شود.

در جلسه ارزیابی که در تاریخ ۱۷ مهرماه ۱۴۰۳ با حضور افراد مسئول در پرونده برایان عزیز برگزار شد. به مادر گرامی کودک این خبر خوب اعلام شد که او اکنون از جهت نشانگان اتیسم از طیف خارج شده است و خانواده می‌توانند با خیال آسوده به آمریکا بازگردند. بعلاوه به جهت ارتقاء برخی از مهارت‌ها از جمله زبان یا تئوری ذهن و… می‌توانند با مرکز از راه دور در ارتباط باشند.

۸ اسفندماه ۱۴۰۳

گزارش پیشرفت آموزش و درمان برایان کودک دارای اوتیسم در مرکز تهران اتیسم

ادامه پیشرفت‌ها و خبرهای خوب در آمریکا

برایان عزیز در سن ۳ سال و ۹ ماهگی در اولین جلسه سنجش ورود به سیستم آموزشی آمریکا شرکت کرد، او تمامی مراحل سنجش را با موفقیت سپری کرد و آماده ورود به مدرسه، ارزیابی شد.

طی بررسی مدرسه از شرایط رشدی کودک، تمامی حیطه های رشدی برایان عزیز در سطح طبیعی ارزیابی شد.
برایان حالا به سیستم آموزشی آمریکا وارد شده و به مرور در حال آشنایی و یادگیری زبان انگلیسی نیز هست. خدمات از راه دور مرکز تهران اتیسم نیز برای برایان عزیز و مادر گرامی او ادامه دارد.

بر اساس گزارش مدرسه برایان در آمریکا، او در همه حوزه‌های رشدی از جمله مهارت‌های اجتماعی، هیجانی، شناختی، زبانی، جسمانی و سواد آموزی در محدوده انتظارات سنی خود قرار دارد. همچنین در مهارت‌های مختلف مانند مدیریت احساسات، حل مسئله، درک و بیان زبان، حرکات درشت و ظریف و آگاهی از مفاهیم اولیه خواندن و نوشتن در سطح مورد انتظار برای سن خود عمل می‌کند. به طور کلی، پیشرفت کودک در همه ابعاد رشدی در محدوده استاندارد قرار دارد.
در حال حاضر برایان عزیز ۴ سال و ۱۰ ماه دارد و تفاوت معناداری با گروه همسالان در هیچ یک از حیطه های رشدی مشاهده نمی‌شود.

برخی از جزییات پیشرفت برایان عزیز از زمان تشخیص اتیسم و آشنایی با مرکز تهران اتیسم تا بازگشت به آمریکا را می‌توانید در صفحه ۲ مشاهده کنید و از زبان مادر گرامی او نیز بشنوید.


جزییات بیشتر روند پیشرفت برایان را با آمار و نمودار و همچنین از زبان مادر برایان در صفحه ۲ بخوانید و بشنوید.

  • تصاویر کودک تزیینی است.