چرا بال بال می‌زنم؟ (دلیل بال بال زدن در اتیسم)

دلیل بال بال زدن در اتیسم؟ شاید شما به عنوان یکی از والدین کودک دارای اتیسم یا یک فرد آشنا به کودکان اتیسم از کودک یا بزرگسال دارای اتیسم این سوال را داشته باشید که چرا کودکان دارای اتیسم بال بال می‌زنند؟ با تهران اتیسم همراه باشید تا دلیل آن را از زبان یک نوجوان دارای اتیسم بشنویم.

 

دلیل بال بال زدن در اتیسم
دلیل بال بال زدن در اتیسم

 

نواکی هیگاشیدا، که یک پسر جوان دارای اتیسم اهل ژاپن و البته نویسنده بسیار موفقی است، به همین پرسش پاسخ داده است. با تهران اتیسم همراه باشید.

نواکی هیگاشیدا می‌گوید:

تاحالا به این فکر کردید که وقتی دست‌هایم را کف می‌زنم بالا و پایین می‌پرم، چه احساسی دارم؟ شرط می‌بندم به نظرتان می‌آید که من واقعا چیزی فراتر از شادی شیدایی در سراسر صورتم احساس نمی‌کنم.

اما وقتی در حال پریدن هستم، انگار احساسات من به سمت آسمان پرواز می‌کند. واقعا اصرار من برای بلعیده شدن توسط آسمان کافی است که دلم را به لرزه درآورد. وقتی در حال پریدن هستم، می‌توانم قسمت‌های بدنم را نیز به خوبی حس کنم – پاهای بسته و دست‌هایم که کف می‌زنند – و این باعث می‌شود احساس خیلی خوبی داشته باشم.

بنابراین این یکی از دلایلی است که من می‌پرم و اخیرا متوجه دلیل دیگری شده‌ام. افراد دارای اتیسم از نظر جسمی به احساس شادی و غم واکنش نشان می‌دهند. بنابراین وقتی اتفاقی می‌افتد که از نظر عاطفی روی من تاثیر می‌گذارد، بدنم مثل صاعقه می‌گیرد. “گرفتن” به این معنی نیست که ماهیچه‌های من به معنای واقعی کلمه سفت و بی حرکت می‌شوند – بلکه به این معنی است که من آزاد نیستم آنطور که می‌خواهم حرکت کنم. بنابراین با بالا و پایین پریدن، گویی طناب‌هایی را که بدنم را بسته است، تکان می‌دهم. وقتی می‌پرم، احساس سبکی بیشتری می‌کنم، و فکر می‌کنم دلیل کشیده شدن بدنم به سمت آسمان این است که این حرکت باعث می‌شود که بخواهم به پرنده تبدیل شوم و به یک مکان دور پرواز کنم.

اما با محدودیت خودمان و اطرافیانمان، تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که بال بزنیم و در قفس بپریم. آه، اگر فقط می‌توانستم بال بزنم و اوج بگیرم، به آن سوی آبی بزرگ، بر فراز تپه‌ها و دورتر…!

 

مطلبی که خواندید بخشی از کتاب «می‌دانی چرا می‌پرم: صدای ذهن یک پسر سیزده‌ساله دارای اتیسم» اثر نواکی هیگاشیدا، پسر جوان دارای اتیسم اهل ژاپن است. این کتاب به بیش از ۳۰ زبان در دنیا ترجمه شده است و عنوان پرفروش ترین کتاب سال نیویورک تایمز را به دست آورده. این کتاب به ما کمک می‌کند بفهمیم درون ذهن یک فرد دارای اتیسم چه می‌گذرد و پاسخ پرسش‌هایی مثل دلیل سوالات مکرر افراد دارای اتیسم یا بالا و پایین پریدن آن‌ها را توضیح می‌دهد.

 

گردآوری و ترجمه: رسول رحمتی

بازبینی و ویرایش دکتر محمد کیانی

 

مطالب پیشنهادی از این کتاب