چرا سراشتباهات کوچک سر و صدای زیادی به پا می‌کنم؟ (چرا قشقرق می‌کنم؟!)

بخشی از کتاب «می‌دانی چرا می‌پرم: صدای ذهن یک پسر سیزده‌ساله دارای اتیسم» اثر نواکی هیگاشیدا، پسر جوان دارای اتیسم اهل ژاپن است.

شاید شما به عنوان یکی از والدین کودک دارای اتیسم یا یک فرد آشنا به کودکان اتیسم از کودک یا بزرگسال دارای اتیسم این سوال را داشته باشید که چرا گاهی اوقات سر اشتباهات کوچک سر و صدای زیادی به پا کند؟ چرا قشقرق می‌کند؟!

نواکی هیگاشیدا، که یک پسر جوان دارای اتیسم اهل ژاپن و البته نویسنده بسیار موفقی است، به همین پرسش پاسخ داده است. با تهران اتیسم همراه باشید.

نواکی هیگاشیدا می‌گوید: وقتی می‌بینم اشتباه کرده‌ام، ذهنم انگار خاموش و قفل می‌شود! گریه می‌کنم، جیغ می‌زنم، غوغا می‌کنم و دیگه نمی‌توانم به هیچ چیز درست فکر کنم. هر چقدر هم که این اشتباه کوچک باشد، برای من یک معامله بزرگ است، گویی بهشت و زمین وارونه شده‌اند. مثلاً وقتی آب را داخل لیوان می‌ریزم، حتی یک قطره بیرون ریختن از لیوان را نمی‌توانم تحمل کنم.

درک اینکه چرا این قضیه می‌تواند من را تا این حد ناراضی کند برای شما سخته، حتی برای من! من واقعاً می‌دانم که آنقدرها هم چیز مهمی نیست. اما برای من تقریبا غیرممکن است که احساساتم را مهار کنم. به محض اینکه اشتباهی مرتکب شدم، واقعیت مانند یک سونامی به سمت من هجوم می‌آورد و سپس، مانند درختان یا خانه‌هایی که توسط سونامی ویران می‌شوند، من نیز در اثر شوک از بین می‌روم. من در لحظه بلعیده می‌شم و نمی‌توانم پاسخ درست را از پاسخ اشتباه تشخیص دهم.

تنها چیزی که می‌دانم این است که باید در اسرع وقت از این شرایط در بیام تا در منجلابش غرق نشم. برای فرار از این وضعیت، هر کاری می‌کنم. گریه کردن، جیغ زدن و پرتاب کردن وسایل، حتی بیرون زدن…

بالاخره آرام می‌شوم و به خودم میام.

ناخوداگاه من هیچ نشانه‌ای از حمله سونامی نمی‌بینم فقط خرابه‌هایی که ساخته‌ام را میبینم و وقتی اونارو می‌بینم از خودم متنفر میشم!

 

مطلبی که خواندید بخشی از کتاب «می‌دانی چرا می‌پرم: صدای ذهن یک پسر سیزده‌ساله دارای اتیسم» اثر نواکی هیگاشیدا، پسر جوان دارای اتیسم اهل ژاپن است. این کتاب به بیش از ۳۰ زبان در دنیا ترجمه شده است و عنوان پرفروش ترین کتاب سال نیویورک تایمز را به دست آورده. این کتاب به ما کمک می‌کند بفهمیم درون ذهن یک فرد دارای اتیسم چه می‌گذرد و پاسخ پرسش‌هایی مثل دلیل سوالات مکرر افراد دارای اتیسم یا بالا و پایین پریدن آن‌ها را توضیح می‌دهد.

 

گردآوری و ترجمه: رسول رحمتی

بازبینی و ویرایش دکتر محمد کیانی

 

مطالب پیشنهادی از این کتاب