تاثیر مثبت ورزش بر اختلال طیف اتیسم

تاثیر مثبت ورزش بر علائم اختلال طیف اتیسم - نتایج این پژوهش جدید را در وبسایت مرکز تهران اتیسم بخوانید

در یک پژوهش جدید که اخیرا به روش متا آنالیز به انجام رسیده است شواهد بسیار مثبتی از تاثیر خوب ورزش بر اختلال طیف اتیسم به دست آمده. با تهران اتیسم همراه باشید.

در پژوهشی که ییفان وو و همکارای انجام داده‌اند شواهد اثربخشی ورزش بر اختلال طیف اتیسم با بررسی نتایج مجموعا ۲۸ مطالعه و اطلاعات آماری ۱۰۸۱ فرد دارای اتیسم به دست آمده است. در ادامه خلاصه‌ای از نتایج این پژوهش را مرور خواهیم کرد.

در اختلال اتیسم، فعالیت‌های ورزشی به عنوان یک مداخله مناسب و مرتبط با درمان مورد توجه است. ورزش یک مکمل کم هزینه و در دسترس است. همچنین ورزش در مقایسه با روش‌های درمانی دیگر برای کودک استرس و ناخوشایندی کمتری دارد.

ورزش را می‌توان به صورت فردی یا گروهی انجام داد. نتایج نشان می‌دهد که انجام ورزش بصورت گروهی به افراد مبتلا به اتیسم کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی، پردازش بصری و توجه را بهبود بخشند. ورزش همچنین می‌تواند جایگزین رفتارهای کلیشه‌ای غیرهدفمند شود و اتکا به چنین رفتارهایی برای کسب آرامش فردی را کاهش دهد.

پژوهشگران در مطالعات متعدد و مرورهای سیستماتیک تاثیر فعالیت بدنی بر افراد دارای اتیسم را ارزیابی کرده‌اند. نتایج این مطالعات در مجموع نشان می‌دهد که فعالیت بدنی می‌تواند به سرعت بر بهبود شدت اتیسم، افزایش عملکرد حرکتی، کاهش رفتارهای کلیشه‌ای (مخصوصا رفتارهای حرکتی)، افزایش ارتباطات اجتماعی و بهبود عملکرد اجرایی و روان و شناخت در افراد مبتلا به اتیسم تاثیر بگذارد و سلامت را بهبود بخشد.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که اثربخشی فعالیت بدنی در کاهش شدت و علائم خاص اتیسم قابل توجه است. ورزش‌های رزمی و ورزش‌های هوازی به‌ویژه آنهایی که در مدت طولانی و با جلسات مکرر همراه است، مزایای قابل‌توجهی در بهبود شدت کلی، عملکرد حرکتی و اختلالات اجتماعی دارد. همچنین نتایج تاثیر ورزش در زمینه بهبود عملکردهای اجرایی، از جمله کنترل مهار و مدیریت احساسات در اختلال طیف اتیسم نویدبخش است.

با این حال به نظر می‌رسد که ورزش تاثیرات چندانی بر روی انعطاف‌پذیری شناختی و حافظه فعال ندارد.

این مطالعه نشان می‌دهد که توسعه مداخلات ورزشی که شخصی‌ سازی شده و متناسب با نیازهای فردی است به عنوان یک رویکرد بالقوه می‌تواند نتایج درمانی اختلال طیف اتیسم را بهینه کند و استراتژی‌های هدفمندتری را برای مدیریت علائم اتیسم ارائه دهد.

در مرکز تهران اتیسم فعالیت‌های آموزشی و درمانی متنوعی بر پایه ورزش و فعالیت برای کودکان دارای اتیسم ارائه می‌شود. در این صفحه می‌توانید لیستی از این دوره‌ها را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به ثبت‌نام آن‌ها اقدام کنید.

 

گردآوری و ترجمه: رسول رحمتی

بازبینی و ویرایش دکتر محمد کیانی