جدول میزان اثربخشی روش ABA
نام محقق | سال | نتیجه |
پوراعتماد و خوشابی | ۱۹۸۵ | اثرات مفید و پایدار ABA بر کودکان طیف اتیسم به ویژه در حوزههای مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی، توجه و پیروی از دستورات، بهداشت جسمی و رفتاری، آگاهی حسی و شناختی |
لواس | ۱۹۸۷ | از میان کودکانی که خدمات ABA دریافت نمودند ۴۷% به مدرسهی عادی، ۴۲% به مدرسهی ویژهی کودکان زبانپریش و ۱۱% وارد مدرسهی اتیسم شدند. |
اندرسون و همکاران | ۱۹۸۷ | تاکید بر پایداری بهبودی کودکان دارای اتیسم در ۲۴ ماه پس از دریافت خدمات ABA |
مک اکین و همکاران | ۱۹۹۳ | ۸۹% از کودکانی که پس از دریافت خدماتABA وارد مدرسه عادی شدهاند عملکردی کاملا عادی داشتند و ۱۱% از آنان نیازمند کلاسهای ویژه بودند. |
هاریس، هندلمن، گوردون، کریستف و همکاران | ۱۹۹۹ | هرچه کودکان در شروع آموزش کم سنتر باشند، نتایج بهتری کسب خواهند کرد. |
متا آنالیز از ۱۱ مطالعه، توسط شاو و سایمس متا آنالیز از ۹ مطالعه ، توسط ایکسیز |
درسالهای ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۷ (۲۰۰۹) |
مداخلهی رفتاری فشردهی اولیه برای رفتار سازشی، زبان بیانی و هوشبهر اتیسم، مبتنی بر ABA عموماً مثبت بوده است. |
متا آنالیز از ۱۱ مطالعه توسط شفر، دیدن و همکاران |
در سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۹ (۲۰۱۱) |
اثربخشی ABA بر هوشبهر کلامی و غیر کلامی، زبان بیانی و دریافتی، مهارتهای انطباقی |
متا آنالیز از۵ متاآنالیز، توسط ریچو |
در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ (۲۰۱۲) |
معرفی ABA به عنوان اثربخشترین درمان |
ماتسون و کانست |
در سالهای ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۳ (۲۰۱۴) |
ABA به عنوان اثربخشترین درمان معرفی شد. بهترین زمان شروع درمان ۲ تا ۳ سالگیست. مدت زمان درمان ۴۰ ساعت در هفته که این میزان با توجه به شدت علائم، وجود اختلالات همراه و میزان هوش کودک میتواند متفاوت باشد. بهترین نتیجه زمانیست که والدین به عنوان یک درمانگر در کنار تیم درمان قرار میگیرند. بهترین مکان درمان خانه و یا مدرسه است. |
موکادس و همکاران | ۲۰۱۴ |
شدت علائم بین خفیف تا متوسط، میزان هوشبهر، میزان رشد مهارتهای ارتباطی و زبان، عدم وجود اختلالات پزشکی،تلاش و انگیزهی والدین و میزان همکاری با تیم درمانی، مهمتریت عوامل در کسب بهترین نتیجهی درمان است. با وجود آنکه تشخیص زودهنگام از عوامل موثر در اثربخشی درمان برشمرده شده است اما به نظر میرسد در بازهی سنی پیش از ۵/۲ سال ارجاع زودهنگام ارتباط معنادار با نتیجهی درمانی ندارد. هرچند که ترنر در سال ۲۰۰۶ تشخیص پیش از سن ۳۰ ماهگی را در نتیجهی درمان مؤثر دانست. |
اورینستاین و همکاران | ۲۰۱۴ | از مهمترین عوامل مؤثر بر نتیجهی درمانی مطلوب نگرانی زودهنگام والدین، تشخیص زودهنگام و درمان فشردهی ABA است. |
علیرضا محسنی اژیه ، دکتر احمد عابدی، نسرین بهنام نژاد |
از سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ (۲۰۱۴) |
تاثیر مثبت ABA بر تعامل و ارتباط اجتماعی، مهارتهای زبانی، گفتاری، شناختی، ریاضی، خودیاری، رفتاری، مردمآمیزی و کاهش رفتارهای تکراری و کلیشهای |