پوکمون و اختلال اتیسم

بازی پوکمون و اختلال اتیسم

بازی پوکمون یکی از محبوب ترین بازی‌های رایانه‌ای دنیا است. این‌بار در مجموعه مطالب معرفی افراد موفق دارای اتیسم به ساتوشی تاجیری، خالق این بازی مشهور، می‌پردازیم. با تهران اتیسم همراه باشید.

اگر از علاقه‌مندان بازی‌های رایانه‌ای هستید شاید نام ساتوشی را شنیده باشید. ساتوشی تاجیری اهل ژاپن یکی از مشهورترین چهره‌های دنیای بازی‌های ویدئویی و کسی است که شخصیت پوکمون را خلق کرد.

ساتوشی در دوران کودکی به جمع آوری حشرات علاقه فراوانی داشت. سپس، زمانی که به نوجوانی رسید به طرز وحشتناکی به بازی‌های ویدیویی علاقه‌مند شد.

مدرسه رفتن برای ساتوشی دشوار بود. او با مردود شدن در بسیار از درس‌ها دبیرستان رها کرد اما بعد از مدتی مجددا به مدرسه بازگشت و با موفقیت در امتحانات جبرانی دبیرستان را پشت سر گذاشت و توانست به کالج دولتی تکنولوژی وارد شود.

ساتوشی زمانی که در اواخر نوجوانی بود، یک مجله برای گیمرها به نام Game Freak می‌نوشت و در آن نکاتی را برای گیمرها ارائه می‌کرد. این امر باعث شد تا ساتوشی متوجه شود که بسیاری از بازی‌ها واقعاً به خوبی طراحی نشده‌اند و او دوست دارد طراحی خود را امتحان کند.

ساتوشی ایده پوکمون را در سال ۱۹۹۰ ارائه داد. تا آن زمان، بسیاری از مناطق ژاپن با بتن پوشانده شده بود و مکان‌های زیادی برای پیدا کردن حشرات زنده وجود نداشت، بنابراین ساتوشی راه دیگری پیدا کرد: “جمع آوری موجودات در یک بازی!”

مردم در سراسر جهان عاشق پوکمون شدند. با محبوبیت بازی‌های پوکمون نوبت به کمپانی‌های فیلم‌سازی رسید و شروع به ساخت انیمیشن‌های مختلفی از این بازی کردند. روند محبوبیتی که سالهاست ادامه دارد.

شعار امسال سازمان ملل متحد در روز اتیسم “گذر از بقا به سوی شکوفایی” بود. به راستی که باید از نگاه صرف “درمانی” و “مراقبتی” به سمت “توانمندسازی” و “شکوفایی” افراد اتیسم در جامعه تغییر نگرش پیدا کنیم.

 

منبع: کتاب The Awesome Autistic Go-To Guide

ترجمه: رسول رحمتی

بازبینی و ویرایش: دکتر محمد کیانی

 

در مرکز تهران اتیسم مجموعه کلاس‌ها و دوره‌های متنوعی به جهت توانمندسازی و شکوفایی استعداد نوجوانان دارای اتیسم برگزار می‌شود. در صفحه آکادمی آموزش‌های فنی و هنری تهران اتیسم می‌توانید بخشی از این دوره‌ها را مشاهده کنید. همچنین برای آگاهی از ثبت‌نام دوره‌های جدید می‌توانید به صفحه کارگاه‌ها و دوره‌ها مراجعه کنید.