گزارش پیشرفت دیاکو

نمودارها و روایت پیشرفت دیاکو

تاریخ به روز رسانی: ۷ مردادماه ۱۴۰۳ارزیابی سوم

۲۸ تیرماه ۱۴۰۱

گزارش پیشرفت دیاکو در مرکز تهران اتیسم

آغاز داستان دیاکو: روز ورود به مرکز

دیاکوی عزیز متولد تابستان ۹۹ است. دیاکو در تاریخ ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱ برای اولین بار با خانواده وارد مرکز تهران اتیسم شد و در جلسه ارزیابی تشخیصی شرکت کرد.
متخصصان مرکز پس از ارزیابی جامع تشخیص دادند که دیاکو دارای اتیسم است و از همان روز قرار شد که برنامه‌های آموزشی و توانبخشی دیاکو آغاز شود.
دیاکو تا قبل از ورود به مرکز روزانه نزدیک به ۵ ساعت کارتون می‌دید، بنابراین با توجه به نظر متخصصان مرکز تصمیم بر آن شد که دیاکو و خانواده علاوه بر شرکت در برنامه‌های آموزشی و درمانی در برنامه دایه‌گری دیجیتال هم شرکت کنند.
در این جلسه طبق نظر متخصصین مرکز و پروفسور پوراعتماد در مجموع خدمات زیر برای دیاکو تجویز شد:
شروع خدمات ABA، شرکت خانواده در کارگاه آموزش ارتباط از طریق بازی، شرکت در برنامه دایه‌گری دیجیتال و همچنین مراجعه به روانپزشک

۶ تیرماه ۱۴۰۲

گزارش پیشرفت دیاکو 2 در مرکز تهران اتیسم

۶ ماه اول با چالش‌های فراوان

دیاکو حالا ۶ ماه است که از خدمات مرکز تهران اتیسم استفاده می‌کند. همچون هر کودک دارای اتیسم دیگری که خدمات ABA را آغاز کرده دیاکو و خانواده نیز روزهای پرچالشی را گذرانده‌اند.

در جلسه ارزیابی با حضور دیاکو، مادر، پروفسور پوراعتماد و ارزیاب مسئول دیاکو حضور داشتند. در بررسی IEP مشخص شد که دیاکو در برخی از جنبه‌های رشدی پیشرفت خوبی داشته است. در بخش مهارت‌های شناختی، اجتماعی و حرکتی پیشرفت‌ها قابل توجه بوده و در مهارت‌های خودیاری و گفتار پیشرفت معمولی بوده است.
همچنین در ارزیابی مشخص شد که دیاکو هنوز رفتارهای اضافه زیادی دارد.

در این جلسه تصمیم گرفته شد که مادر دیاکو در برنامه آموزش کاهش رفتارهای اضافه شرکت کند. همچنین یک جلسه با گفتاردرمانگر برای هماهنگی بیشتر در جهت اهداف رشدی تعیین شد.

در کل روند پیشرفت رضایت بخش و مثبت ارزیابی شد.

۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

گزارش پیشرفت دیاکو شماره ۳ در مرکز تهران اتیسم

دیاکو در مسیر پیشرفت

حالا بیش از یک سال است که دیاکو از مرکز تهران اتیسم خدمات می‌گیرد.
با حضور دیاکو، مادر و پدر، پروفسور حمیدرضا پوراعتماد و ارزیابی مسئول دیاکو جلسه ارزیابی دوم در اواخر سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

در بررسی IEP مشخص شد که روند رشد دیاکو در ابعاد مختلف رشدی رضایت بخش بوده (جزییات را می‌توانید در صفحه ۲ ببینید). بصورت خلاصه دیاکو در این مدت تقریبا ۱۵ ماهه به اندازه ۲۰ ماه پیشرفت داشته است.

همچنین در جلسه ارزیابی قبلی یکی از نگرانی‌ها، رفتارهای اضافه دیاکو بود و برنامه‌هایی برای کاهش آن طراحی شد. حالا در این جلسه مشخص شد که رفتارهای اضافه کاهش پیدا کرده است.

همچنین به خاطر برخی نگرانی‌های یک جلسه با متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان مرکز هماهنگ شد تا دیاکو را ویزیت کند.

پدر و مادر دیاکو و همچنین متخصصان مرکز از پیشرفت دیاکو رضایت داشتند. پدر دیاکو قرار شد تا در یک فایل صوتی روند پیشرفت دیاکو را به عنوان تجربه‌اش از اتیسم و مسیر پرچالش درمان در اختیار ما قرار دهد تا ما نیز این تجربیات را با شما و والدینی که کودک اتیسم دارند به اشتراک بگذاریم.

۷ مردادماه ۱۴۰۳

دیاکو در مهد کودک

دیاکو در مهدکودک

دیاکو حالا نزدیک به ۲۰ ماه است که با مرکز تهران اتیسم همراه است.

در این مدت تقریبا ۲ ساله حالا او به یکی دیگر از اعضای عزیز خانواده بزرگ مرکز تهران اتیسم تبدیل شده است.

دیاکو در این مدت ۱۸ برنامه تخصصی دریافت کرده و پیشرفت بسیار رضایت بخشی در برخی از جنبه‌های رشدی داشته است. در برخی دیگر از جنبه‌های رشدی نیز پیشرفت‌ها قابل ملاحظه و قابل انتظار بوده.

دیاکو در این مدت در مهارت‌های اجتماعی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و در مهارت‌های کلامی و شناختی پیشرفت‌ها بسیار رضایت بخش است. در مهارت‌های تعاملی نیز هرچند پیشرفت‌ها خوب است اما ضعف‌هایی هنوز وجود دارد.

روتین‌سازی و پافشاری همچنان در رفتارهای دیاکو دیده می‌شود. بنابراین تصمیم گرفته شد که برای کنترل و مدیریت آن، خانواده در برنامه مدیریت رفتارهای اضافه شرکت کنند.

دیاکو حالا مدتی است که به مهدکودک می‌رود. اوایل او با مربی سایه در مهدکودک حضور پیدا می‌کرد، اما حالا با پیشرفت بیشتر، مربی سایه هم حذف شده است و او به تنهایی در کنار دیگر بچه‌ها در مهدکودک حاضر می‌شود.

۲ سال پیش با تشخیص اتیسم دیاکو، خانواده تصمیم پرچالشی گرفتند. آن‌ها تصمیم گرفتند برای دریافت خدمات بهتر، از شهر خود به تهران مهاجرت کنند. حالا بعد از ۲ سال و رسیدن دیاکو به رشد رضایت بخش و بهبود توانایی‌های او در بسیاری از زمینه‌ها، خانواده تصمیم گرفتند به شهر خود بازگردند و خدمات ABA را با کمک مرکز تهران اتیسم در شهر خود ادامه دهند.

ادامه روند پیشرفت دیاکو را ۶ ماه بعد همینجا بخوانید…

جزییات بیشتر روند پیشرفت دیاکو را با آمار و نمودار و همچنین از زبان مادر دیاکو در صفحه ۲ بخوانید و بشنوید.