گزارش پیشرفت سپهر

نمودارها و روایت پیشرفت سپهر

تاریخ به روز رسانی: ۲۲ مردادماه ۱۴۰۳ارزیابی دوم

۱۷ خرداد ۱۴۰۲

گزارش پیشرفت سپهر کودک دارای اوتیسم در مرکز تهران اتیسم

آغاز داستان سپهر: روز ورود به مرکز

سپهر عزیز متولد زمستان ۹۹ است. سپهر در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ برای اولین بار با خانواده وارد مرکز تهران اتیسم شد و در جلسه ارزیابی تشخیصی شرکت کرد.
سپهر عزیز پردازش شنیداری و درک توجه دیداری بسیار ضعیفی داشت، طبق گزارش خانواده شدت عادات غذایی او بسیار زیاد بود و همچنین در جلسه ارزیابی رفتارهای اضافه متعددی مشاهده شد. سپهر عزیز کلام نداشت و گریه‌های فراوان و جیغ در رفتار روزانه او بسیار مشاهده می‌شد. سپهر همچنین تا ۲ سالگی روزانه تقریبا روزی ۴ تا ۵ ساعت در معرض لوازم دیجیتال همچون تلویزیون و گوشی قرار داشت.
متخصصان مرکز پس از ارزیابی جامع سپهر عزیز تشخیص دادند که دارای اتیسم است و از همان روز قرار شد که برنامه‌های آموزشی و توانبخشی او آغاز شود.
خدمات ABA، مراجعه به روانپزشک کودک و برنامه دایه‌گری دیجیتال از جمله خدماتی بود که طبق تشخیص متخصصین مرکز تهران اتیسم برای شروع آغاز شد.

۱۹ فروردین ۱۴۰۳

گزارش پیشرفت سپهر کودک دارای اوتیسم در مرکز تهران اتیسم شش ماه اول

۶ ماه اول روزهایی سخت اما شیرین

برای بررسی میزان پیشرفت سپهر عزیز، جلسه IEP با حضور او، خانواده محترم، پروفسور حمیدرضا پوراعتماد و خانم قاسمی (pi کودک) برگزار شد.

سپهر عزیز و خانواده او، همچون دیگر کودکان دارای اتیسم که در مرحله شروع دریافت خدمات ABA هستند، روزهای پر چالشی را در این مدت گذرانده‌اند. اما در نهایت مشاهده اولین پیشرفت‌ها ادامه این مسیر سخت را بر آنان هموار کرده است.

سپهر عزیز در همین مدتِ تقریبا ۷ ماهه بطور میانگین به میزان ۱ سال پیشرفت داشته، همچنین رفتارهای اضافه او در این مدت کاهش یافته است (با اینکه هنوز قابل توجه است)
سپهر عزیز در این مرحله پیشرفت خوبی داشته اما به دلیل خط پایه پایین رشدی هنوز با گروه همسالان فاصله زیادی دارد.


۲۲ مردادماه ۱۴۰۳

گزارش پیشرفت سپهر کودک دارای اوتیسم در مرکز تهران اتیسم شش ماه دوم

سپهر در مسیر پیشرفت

سپهر بعد از ورود به دوره دایه‌گری دیجیتال و همچنین آموزش والدین، دریافت خدمات ABA را نیز آغاز کرد. حالا حدود ۱ سال است که خدمات ABA با دریافت ۱۲ برنامه ادامه داشته است.

در این مدت پیشرفت‌های خوبی در مهارت‌های تقلیدی، توجه اشتراکی، دستورپذیری و درک از محیط مشاهده شده است. رفتارهای اضافه نیز به نسبت روزهای اول بسیار کاهش یافته. تقلیدهای دهانی، حرکتی و کلامی نیز در سپهر عزیز قابل مشاهده است. همه این پیشرفت‌ها خانواده را خشنود و به ادامه روند آموزش و توانبخشی امیدوار کرده است.

اما سپهر عزیز هنوز ضعف‌هایی نیز دارد. جیغ زدن‌ها، بی‌قراری و گاهی بال بال زدن در رفتار او مشاهده می‌شود.

در این جلسه تصمیم گرفته شد علاوه بر ادامه دریافت خدمات ABA، برای مدیریت بهتر برخی از رفتارهای اضافه با مشورت روانپزشک متخصص کودک، داروها مجدد تنظیم شود. مشاهده تعدادی از فیلم‌های آموزشی و همچنین شرکت در کلاس‌های مدیریت رفتارهای اضافه به خانواده توصیه شد. بعلاوه مقرر شد که والدین برنامه‌های حسی-حرکتی را دریافت کنند و در خانه اجرا کنند.

جزییات بیشتر روند پیشرفت سپهر عزیز را با آمار و نمودار و همچنین با توضیحات کامل از زبان مادر محترم سپهر در صفحه ۲ بخوانید و بشنوید.