گزارش پیشرفت آراد

نمودارها و روایت پیشرفت آراد

تاریخ به روز رسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ارزیابی اول

تهیه گزارش: دکتر محمد کیانی

۲۹ خرداد ۱۴۰۳

گزارش پیشرفت آموزش و درمان آراد کودک دارای اوتیسم در مرکز تهران اتیسم

آغاز داستان آراد: روز ورود به مرکز

آراد عزیز به دنبال برخی از نشانه‌های رفتاری که خانواده را نگران کرده بود در روزهای پایانی بهار ۱۴۰۳ همراه با والدین به تهران اتیسم مراجعه کرد. آراد کوچولو در آن زمان ۲ سال داشت.

در جلسه جامع ارزیابی تشخیصی با حضور متخصصان مرکز تهران اتیسم و همچنین پروفسور پوراعتماد، برای آراد عزیز تشخیص اتیسم گذاشته شد. بعلاوه خانواده در تاریخ دیگری با مراجعه به متخصص روانپزشک برای کودک تشخیص baby digital گرفتند.

در ادامه با ارزیابی‌های صورت گرفته تصمیم بر آن شد تا ابتدا خانواده در دوره‌ جیره عاطفی و کارگاه آموزش ارتباط از طریق بازی شرکت کنند و سپس خدمات ABA بصورت ۶ روز در هفته آغاز شود.

از مهرماه ۱۴۰۳ خدمات ABA برای آراد عزیز آغاز شد. آراد عزیز در بدو ورود به خدمات ABA و پیش از آغاز روند آموزش و درمان، با کمک متخصصان مرکز از نظر ابعاد مختلف رشدی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این ارزیابی مشخص شد که او در جنبه‌های مختلف رشدی نسبت به همسالان خود رشد کافی نداشته است. به عنوان مثال رشد مهارت‌های شناختی آراد کوچولو در حد کودک ۶ ماهه بود (جزئیات در صفحه ۲ آمده است).

در ابتدای بهمن‌ماه ۱۴۰۳ با بررسی و ارزیابی مداوم پیشرفت‌های آراد عزیز تغییراتی در نحوه دریافت خدمات ABA او ایجاد شد. در این تغییرات خدمات ABA به ۳ روز در هفته کاهش پیدا کرد و به جای آن ۳ روز در هفته حضور در مهدکودک برای آراد عزیز آغاز شد.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

گزارش پیشرفت آموزش و درمان آراد کودک دارای اوتیسم در مرکز تهران اتیسم

۶ ماه پیشرفت قابل توجه همراه با برخی مشکلات

حالا ۶ ماه از دریافت خدمات ABA برای آراد عزیز گذشته است.

در جلسه ارزیابی با حضور آراد، والدین گرامی، پروفسور پوراعتماد، مدیر مرکز خانم صنیعی و ارزیاب کودک، پیشرفت‌های آراد مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه مشخص شد که آراد عزیز در این مدت در حیطه‌های رشدی و برنامه IEP پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

با این حال هنوز مشکلاتی وجود دارد. هرچند آراد هنوز در حیطه‌های رفتاری و شناختی دچار کمبودهایی است اما مشکل اصلی در حال حاضر پافشاری، لجبازی و مسائل رفتاری در محیط آموزشی یا خانه است.

در جلسه ارزیابی برای ادامه روند آموزش و درمان آراد عزیز موارد زیر توصیه شد:

  • استمرار آموزش و درمان به روش ABA با روند قبلی
  • مشاهده فیلم‌های جوفراست توسط والدین برای یادگیری برخی نکات در مدیریت مشکلات رفتاری و چالشی
  • شرکت در دوره مدیریت آموزش رفتار والدین مرکز تهران اتیسم با هدف مدیریت صحیح مشکلات رفتاری کودک توسط والدین
  • بررسی رژیم غذایی کودک با کمک متخصص آلرژی و حساسیت غذایی کودکان
  • آغاز فعالیت‌هایی همچون استخر به همراه پدر
  • افزایش زمان‌های بازی و ورزش با حضور فعال والدین
  • تغییر سبک والدگری منفعل در برابر رفتارهای چالشی کودک

جزییات بیشتر روند پیشرفت آراد عزیز را با آمار و نمودار و همچنین از زبان مادر گرامی او در صفحه ۲ بخوانید و بشنوید.

  • تصاویر کودک تزیینی است.