مقدمه

اتیسم اختلالی عصب­‌تحولی­ست که با نقص در ارتباطات و تعاملات اجتماعی و رفتارهای تکراری و کلیشه‌­ای در اوایل دوران کودکی قابل تشخیص گذاری است. نارسایی در ارتباط به عنوان هسته­‌ی اصلی این اختلال موجب می­شود فرصت یادگیری از محیط و به تبع آن رشد ارتباطات عصبی در مغز محدود شود و به مرور نشانه­‌های اتیسم در کودک افزایش یابد.  با توجه به اهمیت ارتباط در رشد کودک تلاش برای ایجاد و  بهبود مهارتهای ارتباطی از اولویت­های اصلی تمامی برنامه­‌های آموزشی و توانبخشی است.

بازی یکی از بهترین روش­هایی‌­ست که در جهت تسهیل ارتباط و مهارت­های اجتماعی در کودکان استفاده می­شود. هرچند از مفهوم بازی با اهداف مختلف و در زمینه‌­های گوناگون روانشناسی مانند کنترل خشم، اضطراب، مهارتـهای اجتماعی، بهبود مشکلات دلبستگی و… استفاده می‌­شود. در اینجا دو هدف اصلی از بازی وجود دارد: ۱) تسهیل ارتباط ۲) آموزش برنامه‌­ریزی، زمان­بندی و کمک به عملکردهای اجرایی مغز

 

هدف

 در پایان این دوره امید است شرکت کنندگان قادر باشند از بازی به عنوان ابزاری در جهت نیل به دو هدف فوق استفاده کنند. همچنین افراد پس از یادگیری روش­هایی برای طراحی و کشف بازی­‌های خلاق می­‌آموزند که چگونه می­توانند از بازی­ها در قالب برنامه‌­ای ساختاریافته و منسجم در تمام طول روز بهره ببرند.

 

شرکت کنندگان

والدین به عنوان مراقبان اصلی کودک، جانشین مادر مانند پرستار یا افرادی که تصمیم دارند به عنوان مراقب با کودک در تعامل باشد و مربیان اتیسم می­توانند از مطالب این کارگاه بهره ببرند.

برنامه 

۹ تا ۱۰:۳۰:

  • اتیسم و اهمیت ارتباط و تعامل از دیدگاه نوروسایکولوژی
  • معنای ارتباط در اتیسم (تفاوت با گروه عادی)
  • نکات مورد نیاز برای ارتباط با کودک دارای اتیسم

۱۰:۴۵ تا ۱۲:۱۵:

  • بازی­، خلاقیت و آموزش شیوه­‌های کشف بازی خلاقانه
  • تمرین بازی سازی در برنامه‌­ریزی روزانه

۱۳:۱۵ تا ۱۵:

  • برنامه تصویری و اهمیت آن به عنوان ابزاری برای تغییرات ساختاری در مغز
  • نمونه اجرای برنامه تصویری (فیلم)

۱۵:۱۵ تا ۱۷:

  • اجرای عملی برنامه تصویری (گروه بندی افراد شرکت کننده، تمرین، آموزش عینی از طریق الگودهی و بازی نقش-role play)
  • پرسش و پاسخ