مقدمه
اتیسم اختلالی عصبتحولیست که با نقص در ارتباطات و تعاملات اجتماعی و رفتارهای تکراری و کلیشهای در اوایل دوران کودکی قابل تشخیص گذاری است. نارسایی در ارتباط به عنوان هستهی اصلی این اختلال موجب میشود فرصت یادگیری از محیط و به تبع آن رشد ارتباطات عصبی در مغز محدود شود و به مرور نشانههای اتیسم در کودک افزایش یابد. با توجه به اهمیت ارتباط در رشد کودک تلاش برای ایجاد و بهبود مهارتهای ارتباطی از اولویتهای اصلی تمامی برنامههای آموزشی و توانبخشی است.
بازی یکی از بهترین روشهاییست که در جهت تسهیل ارتباط و مهارتهای اجتماعی در کودکان استفاده میشود. هرچند از مفهوم بازی با اهداف مختلف و در زمینههای گوناگون روانشناسی مانند کنترل خشم، اضطراب، مهارتـهای اجتماعی، بهبود مشکلات دلبستگی و… استفاده میشود. در اینجا دو هدف اصلی از بازی وجود دارد: ۱) تسهیل ارتباط ۲) آموزش برنامهریزی، زمانبندی و کمک به عملکردهای اجرایی مغز
هدف
در پایان این دوره امید است شرکت کنندگان قادر باشند از بازی به عنوان ابزاری در جهت نیل به دو هدف فوق استفاده کنند. همچنین افراد پس از یادگیری روشهایی برای طراحی و کشف بازیهای خلاق میآموزند که چگونه میتوانند از بازیها در قالب برنامهای ساختاریافته و منسجم در تمام طول روز بهره ببرند.
شرکت کنندگان
والدین به عنوان مراقبان اصلی کودک، جانشین مادر مانند پرستار یا افرادی که تصمیم دارند به عنوان مراقب با کودک در تعامل باشد و مربیان اتیسم میتوانند از مطالب این کارگاه بهره ببرند.
برنامه
۹ تا ۱۰:۳۰:
- اتیسم و اهمیت ارتباط و تعامل از دیدگاه نوروسایکولوژی
- معنای ارتباط در اتیسم (تفاوت با گروه عادی)
- نکات مورد نیاز برای ارتباط با کودک دارای اتیسم
۱۰:۴۵ تا ۱۲:۱۵:
- بازی، خلاقیت و آموزش شیوههای کشف بازی خلاقانه
- تمرین بازی سازی در برنامهریزی روزانه
۱۳:۱۵ تا ۱۵:
- برنامه تصویری و اهمیت آن به عنوان ابزاری برای تغییرات ساختاری در مغز
- نمونه اجرای برنامه تصویری (فیلم)
۱۵:۱۵ تا ۱۷:
- اجرای عملی برنامه تصویری (گروه بندی افراد شرکت کننده، تمرین، آموزش عینی از طریق الگودهی و بازی نقش-role play)
- پرسش و پاسخ