نمودارها و روایت پیشرفت بهراد
تاریخ به روز رسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴– ارزیابی اول
تهیه گزارش: دکتر محمد کیانی
۱۷ مرداد ۱۴۰۲

آغاز داستان بهراد: روز ورود به مرکز
بهراد عزیز نزدیک به ۲ سال داشت که برای اولین بار و به منظور حضور در یک جلسه جامع ارزیابی تشخیصی همراه با خانواده گرامیاش وارد مرکز تهران اتیسم شد.
در جلسه ارزیابی با حضور متخصصان مرکز، تشخیص اتیسم تایید شد. این تشخیص همچنین در روزهای بعد توسط یک روانپزشک کودک و نوجوان مجددا مورد تایید قرار گرفت.
در جلسه ارزیابی با توجه به نتایج آزمونها، بررسی شرح حال کودک و خانواده و همچنین مصاحبه بالینی و مشاهدات رفتاری، تصمیم بر آن شد که پیش از آغاز دوره آموزش و درمان ABA، برخی از اصلاحات در سبک زندگی کودک و خانواده انجام پذیرد. همچنین لازم بود به جهت ارتقاء تواناییهای والدین در ارتباط موثر با کودک، آموزشهایی ارائه شود. به همین جهت شرکت در دورههای جیره عاطفی و کارگاه آموزش ارتبط از طریق بازی به خانواده توصیه شد. بعلاوه توصیه شد که استفاده از وسایل دیجیتال بطور کامل قطع شود. همچنین آموزشهایی برای اصلاح و تغییر سبک زندگی به خانواده ارائه گردید.
از مهرماه ۱۴۰۳ خدمات ABA بهراد عزیز بصورت ۳ روز در هفته آغاز شد و پس از مدتی بصورت ۶ روز در هفته ادامه پیدا کرد.
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

پیشرفتهای بسیار رضایت بخش
جلسات ارزیابی پیشرفت کودکان هر ۶ ماه یکبار در مرکز تهران اتیسم برگزار میشود. اولین جلسه ارزیابی پیشرفت بهراد عزیز نیز با کمی تاخیر (بنا به دلایلی) پس از ۷ ماه از آغاز خدمات جامع ABA، امروز برگزار شد.
در جلسه ارزیابی با حضور بهراد، والدین گرامی او، پروفسور پوراعتماد، مدیر مرکز خانم صنیعی و ارزیاب کودک، پیشرفتهای بهراد عزیز مورد بررسی قرار گرفت.
بطور کلی نتایج ارزیابیها رضایت بخش بود و نشان داده شد که بهراد در تمامی حیطههای رشدی پیشرفت قابل ملاحضهای داشته است (برخی از جزییات پیشرفت کودک و همچنین گزارش مادر بهراد از پیشرفتهای او در صفحه ۲ قرار گرفته است)
در جلسه ارزیابی برای ادامه روند آموزش و درمان کودک موارد زیر توصیه شد:
- استمرار آموزش و درمان به روش ABA بصورت ۳ روز در هفته
- ثبتنام و حضور در مهدکودک
- شرکت در کلاسهای ورزشی و تجربه فعالیتهای حرکتی جدید
- شرکت در فضاها و کلاسهای گروهی
جزییات بیشتر روند پیشرفت بهراد عزیز را با آمار و نمودار و همچنین از زبان مادر گرامی او در صفحه ۲ بخوانید و بشنوید.
- تصاویر کودک تزیینی است.