نمودارها و روایت پیشرفت رهام
تاریخ به روز رسانی: ۲۳ تیرماه ۱۴۰۴ – ارزیابی پنجم
نویسنده گزارش: دکتر محمد کیانی
۲۴ فروردین ۱۴۰۱

آغاز داستان رهام: روز ورود به مرکز
رهام عزیز در بهار ۱۴۰۱ و کمی قبل از دو سالگی همراه با خانواده برای برگزاری یک جلسه ارزیابی تشخیصی میهمان مرکز تهران اتیسم شد.
نشانهها و علایم فراوانی خانواده را نگران کرده بود.
در جلسه ارزیابی جامع مشخص شد که رهام در مهارتهای پیشارتباطی از جمله برگشت به اسم، نگاه کردن، توجه اشتراکی، درک اشاره و تقلید ضعفهای جدی دارد.
رهام عزیز از ۷ تا ۲۱ ماهگی تقریبا در تمامی ساعات بیداری در معرض تلویزیون با محتوای انگلیسی زبان قرار گرفته بود. ریتم خوابش نامنظم بود، علایق و رفتارهای خاص به خود را داشت، رفتارهای اضافه مانند بال بال زدن و نوک پنجه راه رفتن و بسیاری دیگر از مشکلات متنوع کودکان اتیسم در او مشاهده میشد.
رهام عزیز با بررسیهای انجام شده توسط متخصص مرکز در جلسه ارزیابی تشخیص اتیسم دریافت کرد و تصمیم گرفته شد که به سرعت برنامههای آموزشی و درمانی جامع برای او آغاز شود.
با توجه نظر متخصصین در جلسه ارزیابی موارد زیر پیش از آغاز دوره ABA پیشنهاد شد:
- شرکت در دوره دایهگری دیجیتال
- شرکت خانواده در کارگاه آموزش ارتباط از طریق بازی
- شرکت در برنامههای آموزش والدین
- یادگیری برنامه تصویری توسط خانواده
برنامه آموزشی-درمانی جامع ABA رهام عزیز بصورت ۶ روز در هفته آغاز شد.
بعلاوه خانواده آموزش دیدند که در تمامی ساعات بیداری کودک (به جز در ساعات برنامه آموزشی و توانبخشی) بطور مستمر درگیر بازی و فعالیتهای هدفمند ارتباطی شوند.
۱۱ بهمن ۱۴۰۱

۹ ماه سخت اما امید بخش
جلسات ارزیابی پیشرفت کودکان در مرکز تهران اتیسم هر ۶ ماه یکبار برگزار میشود. اما اینبار در مورد رهام عزیز به دلایل مختلف از جمله بیماریهای مکرر او، اولین جلسه ارزیابی پیشرفت با تاخیر و بعد از ۹ ماه از آغاز برنامههای جامه آموزشی-درمانی امروز برگزار شد.
در جلسه ارزیابی با بررسی نمودارهای پیشرفت، مصاحبه با مربی، والدین و ارزیاب کودک و همچنین بررسیهای به عمل آمده در جلسه، پیشرفتهای رهام عزیز مثبت ارزیابی شد.
پیشرفتها در مهارتهای پیش ارتباطی و کلامی مثبت و معنادار بوده است. رهام عزیز حالا توانایی بیان بسیاری از خواستههایش را دارد و همچنین در حد تک کله توانایی ارتباط کلامی پیدا کرده است (جزئیات پیشرفت IEP را میتوانید در صفحه ۲ مشاهده کنید).
در جلسه ارزیابی برای ادامه مسیر آموزش و درمان رهام عزیز موارد زیر پیشنهاد شد:
- ادامه روند برنامه آموزشی-درمانی ABA
- اضافه شدن گفتاردرمانی به برنامه کودک
- خانواده در این مدت بسیار پرتلاش بودهاند و خستگی ممکن است در عملکرد آنها تاثیر بگذارد، به همین جهت تا مدتی کلاسها در مرکز تهران اتیسم برگزار خواهد شد
- مشاوره برای والدین به جهت کاهش اضطراب و نگرانی
۲۹ مرداد ۱۴۰۲

ادامه دریافت خدمات و آغاز مهدکودک
امروز دومین جلسه ارزیابی جامع پیشرفت رهام عزیز با حضور رهام، خانواده محترم، پروفسور پوراعتماد، خانم صنیعی مدیر مرکز و ارزیاب کودک برگزار شد.
حالا مدتی است که رهام عزیز به مهدکودک میرود.
بررسی پرونده، نمودارها، مصاحبهها و مشاهده رفتاری کودک در جلسه ارزیابی همه نشان از پیشرفتهای بسیار مثبت کودک دارد. با اینحال کودک به لحاظ رشدی در بخش مهارتهای شناختی و کلامی نسبت به گروه همسالان خود ۲ سال فاصله دارد (جزئیات در صفحه ۲ آمده است)
در انتهای جلسه ارزیابی برای ادامه روند آموزش و درمان رهام عزیز موارد زیر پیشنهاد شد:
- خدمات آموزشی درمانی ABA همچنان بصورت ۶ روز در هفته ادامه پیدا کند
- ۶ روز در هفته حضور در مهدکودک همراه با مربی سایه ادامه پیدا کند
- ارجاع به متخصص برای همیسینک (پردازش شنیداری)
- گفتاردرمانی فعلا متوقف شود و موارد قبلی برای تثبیت با کودک تکرار شود
- خانواده برنامه تصویری را به بیرون از خانه گسترش دهد و برای محیطهای مختلف از قبل برنامهریزی داشته باشند
- صخره نوردی داخل سالن
- یک دوره نوروفیدبک
- یک جلسه مشترک با روانپزشک کودک و نوجوان برای بررسی موارد دارویی برنامهریزی شود
۹ اسفندماه ۱۴۰۲

یک دوره سخت با پیشرفتهای ناکافی
حالا نزدیک به ۷ ماه از جلسه قبلی ارزیابی پیشرفت رهام عزیز گذشته است و امروز نوبت ارزیابی مجدد او بود.
طبق روال برنامههای ارزیابی جامع پیشرفت کودک، تمامی متخصصان درگیر در پرونده کودک به همراه کودک و خانواده حضور داشتند.
رهام عزیز در این مدت ۷ ماهه درگیر چالشهای زیادی از جمله بیماری آسم و آنفولانزا شده بود و همین امر بر عملکرد و تواناییهای یادگیری او تاثیر منفی گذاشته است.
برنامه نوروفیدبک به خوبی پیش نرفته زیرا همراهی کودک پایین بوده است. همچنین مصرف دارو زیر نظر متخصص روانپزشک کودک و نوجوان آغاز شده است.
هرچند پیشرفت در تمامی حیطههای رشدی مشاهده میشود اما به نظر متخصصین حاضر در جلسه این پیشرفتها کافی نبود.
موارد زیر برای ادامه روند آموزش و درمان رهام عزیز پیشنهاد شد:
- ادامه روند آموزشی-درمانی ABA
- تنظیم مجدد داروها توسط متخصص روانپزشک کودک و نوجوان
- نظارت بیشتر بر برنامه غذایی کودک (توصیههایی ارائه شد)
- برنامه ریزی برای مدیریت رفتارهای اضافه کودک
- مادر بصورت مرتب برنامههای هدفمند را از سوپروایز مرکز دریافت و در خانه اجرا کند
۲۹ آبان ۱۴۰۳

پیشرفتهای امیدوارکننده با وجود چالشهای فراوان
امروز جلسه ارزیابی جامع پیشرفت رهام عزیز برگزار شد، حالا نزدیک به ۹ ماه از جلسه پیشین گذشته است.
در این جلسه مجموع نمرات، نمودارهای پیشرفت و گزارشهای ارزیاب مورد بررسی قرار گرفت. بعلاوه با حضور متخصصین در جلسه، پیشرفتهای کودک مورد سنجش قرار گرفت.
رهام عزیز در این مدت به هم ریختگیها و بیقراریهای فراوانی را تجربه کرده است و همین موضوع به یکی از موانع اصلی پیشرفت او بدل شده است.
با اینحال مجموعه پیشرفتهای رهام عزیز از دوره قبل بسیار بیشتر و اینبار در سطح متوسط ارزیابی شد.
موراد زیر برای ادامه روند آموزش-درمان رهام عزیز پیشنهاد شد:
- مشاوره با متخصص نورولوژیست برای بررسی دلایل احتمالی بههم ریختگیهایی که به تازگی مشاهده میشود.
- بررسی مجدد و تنظیم مجدد دوز داروها توسط متخصص روانپزشک کودک و نوجوان
- آزمایش متابولیک
- زیر نظر متخصص رژیمهای غذایی گلوتن فری و بعد از مدتی کازئین فری آزمایش شود
- مهدکودک بصورت ۶ روز در هفته ادامه پیدا کند
- تا بهبود نسبی بههم ریختگیهای کودک جلسات آموزشی-درمانی ABA کاهش پیدا کند
۲۳ تیرماه ۱۴۰۴

پیشرفتهای بسیار خوب
امروز در ۲۳ تیرماه ۱۴۰۴ جلسه ارزیابی پیشرفت رهام عزیز برگزار شد.
در این مدت بررسیهای متنوعی زیر نظر متخصص نورولوژیست و روانپزشک متخصص کودک و نوجوان انجام شد، داروهایی جدید تجویز شد، رژیمهای غذایی جدید امتحان شد و خدمات آموزشی درمانی ABA و مهدکودک نیز طبق روال پیشین ادامه پیدا کرد.
حالا نتایج بررسیها در جلسه نشان داد که تلاشها ثمر داده و پیشرفتها بسیار رضایت بخش ارزیابی میشود.
وضعیت کودک تثبیت شده، ناآرامیها و بیقراریها بسیار کاهش پیدا کرده و از رفتارهای اضافه کم شده است.
در این مدت با اجرای برنامه تصویری مبتنی بر علایق و فعالیتهای لذت بخش و تداوم جلسات ABA پیشرفت بسیار خوبی در تمامی حیطههای رشدی IEP مشاهده میشود (جزییات در صفحه ۲ آمده است)
برای ادامه مسیر آموزش و درمان رهام عزیز موارد زیر پیشنهاد داده شد:
- ادامه نظارت روانپزشک کودک و نوجوان و تنظیم دقیق داروها
- افزایش روزهای مهدکودک (به دلیل به هم ریختگیهای دوره قبل، روزهای حضور رهام در مهدکودک کاهش پیدا کرده بود)
- ادامه دوره مدیریت آموزش والدین PMT برای کاهش مشکلات رفتاری و پافشاری (از مدتی قبل آغاز شده است)
- ادامه اجرای برنامه تصویری و برنامه ریزی برای اجرا در محیطهای بیرون از خانه
- صخره نوردی در سالن
جزییات بیشتر روند پیشرفت رهام را با آمار و نمودار و همچنین از زبان مادر رهام در صفحه ۲ بخوانید و بشنوید.
- تصاویر کودک تزیینی است.