اهمیت کلاس‌های گروهی مادر و کودک اوتیسم با بازی، موسیقی، ورزش و رقص

کلاس مادر و کودک اوتیسم مرکز تهران اتیسم با بازی، ورزش، موسیقی و رقص

اختلال طیف اوتیسم (ASD) می‌تواند برای کودک و والدین چالشهای زیادی به همراه داشته باشد. مشکلات در ارتباط اجتماعی، رفتارهای تکراری، اضطراب و… اما تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت‌های گروهی بازی، ورزش و موسیقی و رقص می‌تواند به رشد مهارت‌های حرکتی، اجتماعی و هیجانی این کودکان کمک کند. حضور فعال مادر در این فعالیت‌ها، علاوه بر کمکهای فراوانی که به کودک می‌کند، باعث آرامش، شادی بهبود روحیه و افزایش اعتماد به نفس مادر نیز می‌شود. با تهران اتیسم همراه باشید تا برخی از مزیت‌های کلاس‌های گروهی مادر و کودک اوتیسم که با بازی، موسیقی، ورزش و رقص همراه است را مرور کنیم.

 

 چرا کلاس‌های گروهی مادر و کودک اوتیسم با بازی، موسیقی، ورزش و رقص مهم است؟

فعالیتهای جسمانی ساده مانند دویدن، پرش، رقص و بازی‌های گروهی باعث تقویت مهارت‌های حرکتی و هماهنگی بدن کودک می‌شود. این فعالیت‌ها به کودک کمک می‌کند تا کنترل بهتری روی حرکت‌های خود داشته باشد و فعالیت‌های روزمره را با اعتماد به نفس بیشتری انجام دهد. بازی و ورزش همچنین فرصتی برای تجربه کردن محیط‌های جدید و یادگیری مهارت‌های حرکتی پیچیده‌تر فراهم می‌کند و به رشد جسمانی کودک کمک می‌کند.

علاوه بر جنبه‌های جسمانی، بازی و ورزش تاثیر بسیار مهمی بر توانایی‌های اجتماعی و هیجانی کودک دارد. شرکت در بازی‌های گروهی باعث می‌شود کودک مهارت‌های اجتماعی مانند همکاری، صبر، رعایت نوبت و تعامل با دیگران را تمرین کند. همچنین فعالیت‌های شاد و هیجانی می‌تواند اضطراب کودک را کاهش دهد، رفتارهای تکراری را کمتر کند و اعتماد به نفس او را افزایش دهد. 

مطالعات متعدد نشان داده‌است که ترکیب ورزش، بازی و موسیقی باعث:

  • تقویت مهارت‌های حرکتی و هماهنگی بدن کودک
    فعالیت‌های بدنی مثل دویدن، پرش و رقص به کودک کمک می‌کند تا کنترل بهتری روی حرکت‌های خود پیدا کند و هماهنگی دست و پا و تعادلش تقویت شود.
  • افزایش تعامل اجتماعی و کاهش رفتارهای تکراری
    بازی‌های گروهی و فعالیت‌های مشترک باعث می‌شود کودک مهارت‌های اجتماعی مانند همکاری، نوبت گرفتن و تعامل با دیگران را یاد بگیرد و رفتارهای تکراری یا اضطراب‌آور او کاهش یابد.
  • بهبود خلق و خوی و کاهش اضطراب کودک
    فعالیت‌های شاد و همراه با موسیقی باعث ترشح هورمون‌های شادی‌آور مانند دوپامین و اندورفین می‌شود، که موجب آرامش، انگیزه و حس مثبت در کودک می‌گردد.

 

مزیت حضور مادر کلاس مادر و کودک اوتیسم

نام این کلاس‌ها «کلاس مادر و کودک اوتیسم» است، زیرا حضور مادر در این جلسات به همان اندازه حضور کودک اهمیت و ضرورت دارد. به همین دلیل، این کلاس‌ها صرفا یک دوره بازی و ورزش برای کودک نیستند، بلکه فضایی مشترک برای رشد، یادگیری و ارتباط نزدیک مادر و کودک فراهم می‌کنند.

حضور فعال مادر در فعالیت‌های بازی، ورزش و موسیقی و رقص باعث می‌شود پیوند عاطفی بین مادر و کودک قوی‌تر شود. وقتی مادر با کودک می‌خندد، می‌رقصد و همراه او بازی می‌کند، کودک احساس امنیت و آرامش بیشتری پیدا می‌کند. این تجربه‌های مشترک باعث می‌شود کودک اعتماد به نفس بالاتری در تعامل با مادر و دیگران پیدا کند و لحظات شادی‌آوری را در کنار مادر تجربه کند که در رشد عاطفی و اجتماعی او تاثیر مثبت دارد.

کلاس‌های مادر و کودک علاوه بر فوایدی که برای کودک دارد، برای خود مادر هم بسیار مفید است. مادر می‌تواند از فشارها و استرس‌های روزمره فاصله بگیرد، لحظاتی شاد و آرام را تجربه کند و حس موفقیت و رضایت از نقش والدگری خود را افزایش دهد. فعالیت‌های ورزشی و رقصی پرتحرک باعث افزایش جریان خون، تقویت عضلات و بهبود سلامت قلبی-عروقی می‌شود و همچنین سطح هورمون‌های شادی‌آور مانند دوپامین و اندورفین را افزایش می‌دهد، که موجب احساس انرژی، خوشحالی و کاهش اضطراب می‌گردد. دیدن شادی و پیشرفت کودک باعث ایجاد انگیزه و انرژی مثبت بیشتر در مادر می‌شود و تجربه‌ای مشترک، فعال و خوشایند را برای هر دو فراهم می‌کند.

 

مزیت گروهی بودن کلاس‌های مادر و کودک اوتیسم

شرکت در کلاس‌های گروهی نه تنها باعث سرگرمی و نشاط کودک می‌شود، بلکه مهارت‌های اجتماعی او را هم تقویت می‌کند. دیدن و تعامل با دیگر کودکان و مادران باعث یادگیری رفتارهای اجتماعی، صبر و همکاری می‌شود و کودک فرصت پیدا می‌کند تجربه‌های جدید و مثبت را در کنار همسالان و بزرگسالان در محیطی امن تجربه کند. برای مادران هم حضور در جمع، ایجاد حس حمایت و انگیزه می‌کند و باعث می‌شود از تجربه‌های دیگر والدین بیاموزند و احساس تنهایی کمتری داشته باشند.

 

نقش موسیقی و شادی در رشد کودک اوتیسم

موسیقی و ریتمهای شاد انگیزه کودک برای حرکت، بازی و تجربه فعالیتهای جدید را افزایش می‌دهد. شنیدن صداها و آهنگهای ریتمیک باعث تحریک مغز کودک می‌شود و مهارتهای حرکتی، هماهنگی دست و پا و توانایی‌های شناختی او را تقویت می‌کند.

فعالیت‌های همراه با موسیقی، حتی فعالیت‌هایی ساده مانند تکان دادن دست‌ها یا رقصیدن، می‌تواند به تمرکز، تنظیم هیجان و خلق و خوی مثبت کودک کمک کند و به او احساس لذت و موفقیت بدهد.

وقتی مادر و کودک با هم می‌رقصند، بازی می‌کنند و به ریتم موسیقی واکنش نشان می‌دهند، این شادی و انرژی مثبت نه تنها تجربه لحظاتی شاد را برای هر دو فراهم می‌کند، بلکه رابطه عاطفی آنها را نیز تقویت می‌کند. تعامل مشترک در قالب موسیقی و حرکت باعث ایجاد حس همکاری، ارتباط غیرکلامی و همدلی می‌شود و کودک یاد می‌گیرد که از طریق شادی و بازی با مادرش تعامل کند. این تجربه‌ها نقش مهمی در تقویت پیوند عاطفی و ایجاد خاطرات مثبت مشترک دارند و تاثیر بلندمدتی بر رشد هیجانی و اجتماعی کودک می‌گذارند.

 

بهترین کلاس‌های گروهی مادر و کودک اوتیسم را در مرکز تهران اتیسم تجربه خواهید کرد

مرکز تهران اتیسم سال‌هاست که با ارائه کلاس‌های گروهی مادر و کودک اوتیسم، فضایی امن، علمی و شاد برای رشد جسمی، اجتماعی و هیجانی کودکان فراهم کرده است. این کلاس‌ها در محیطی جذاب و انگیزه‌بخش برگزار می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده‌است که کودک بتواند با آزادی حرکت، بازی و موسیقی، تجربه‌های لذت‌بخش و رشد‌ دهنده‌ای را همراه با مادر خود داشته باشد.

مربی کلاس‌های مادر و کودک مرکز تهران اتیسم یک متخصص ورزشی و مربی فدراسیون است و همزمان مربی ABA نیز می‌باشد. او تجربه‌ی کاملی در زمینه آموزش فعالیت‌های ورزشی به کودکان دارای اوتیسم دارد. بنابراین هر بازی، حرکت و فعالیتی که انجام می‌شود، با در نظر گرفتن نیازهای خاص کودک و اهداف رشد حرکتی، اجتماعی و هیجانی طراحی شده است.

شرکت در این کلاس‌ها باعث می‌شود کودک شما مهارت‌ها و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و مادر بتواند از لحظات شادی، تعامل و ارتباط مثبت با فرزند خود لذت ببرد.

اگر تمایل به آشنایی با کلاس‌های مادر و کودک مرکز تهران اتیسم دارید برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به این صفحه مراجعه کنید.

 

 

منابعی که برای نگارش این مقاله استفاده شد:

Analyzing the influence of physical exercise interventions on social skills in children with autism spectrum disorder: insights from meta-analysis – link

A Systematic Review of Scientific Studies on the Effects of Music in People with or at Risk for Autism Spectrum Disorder – link

The Impact of a Music- and Movement-Based Intervention on Motor Competence, Social Engagement, and Behavior in Children with Autism Spectrum Disorder – link