گزارش پیشرفت محمدحسین

نمودارها و روایت پیشرفت محمدحسین

تاریخ به روز رسانی: ۴ شهریور ۱۴۰۴ارزیابی اول

تهیه گزارش: دکتر محمد کیانی

۲۸ آذر ۱۴۰۲

گزارش پیشرفت آموزش و درمان محمدحسین کودک دارای اوتیسم در مرکز تهران اتیسم

آغاز داستان محمدحسین: روز ورود به مرکز

محمدحسین عزیز تقریبا ۴ ساله بود که برای اولین بار و به دنبال نگرانی‌های خانواده از مشاهده علایم و نشانه‌های مختلف، به مرکز تهران اتیسم مراجعه کرد.

جلسه ارزیابی جامع با حضور گروهی از متخصصان مرکز برای محمدحسین عزیز آغاز شد.

در شرح حال کودک مشخص شد که محمدحسین از ابتدای تولد تا روز ارزیابی بصورت متناوب در معرض وسایل دیجیتال و تلویزیون قرار گرفته است، بعلاوه از ۲ سالگی نیز در طول روز تقریبا بطور کامل با محتوا و برنامه‌های کارتونی به زبان انگلیسی سرگرم بود.

کمبود مهارت‌های ارتباطی پایه (از جمله توجه اشتراکی، برگشت به اسم، دستورپذیری، تماس چشمی و…) در همان مراحل نخست ارزیابی مشاهده شد. محمدحسین همچنین رفتارهای کلیشه‌ای فراوانی داشت. رفتارهایی مانند راه رفتن مداوم، حرکت دادن وسایل، انجام بازی خاص با دست و… که همگی مشاهده و ثبت گردید.

سرانجام با پایان یافتن جلسه ارزیابی جامع، تشخیص اتیسم قطعی شد.

در ادامه جلسه با توجه به تشخیص اتیسم، وضعیت کودک و همچنین با توجه به این موضوع که محل سکونت خانواده امکان دریافت خدمات حضوری از مرکز تهران اتیسم را مقدور نمی‌ساخت، موارد زیر توصیه گردید:

  • شرکت خانواده در کارگاه آموزش ارتباط با کودک از طریق بازی
  • انجام آزمایشات متابولیک
  • مراجعه به متخصص برای بررسی حساسیت‌های غذایی
  • مراجعه به یکی از مراکز نگهداری روزانه اتیسم
  • مراجعه به مدرسه اتیسم یا مرکز اتیسم
  • دریافت خدمات خانواده محور و آموزش مداوم

خانواده در دوره‌های آموزشی شرکت کردند اما با توجه به محل سکونت نتوانستند مربی اتیسم مناسبی بیابند. به همین جهت به خانواده پیشنهاد شد که در اسرع وقت، با سیستم آموزشی مرکز تهران اتیسم که ویژه شهرستان‌های ایران است فرایند متمرکز آموزشی‌درمانی محمدحسین عزیز را آغاز کنند.

با این حال خانواده به دلایلی فرایند آموزش و توانبخشی کودک را بصورت جدی دنبال نکردند و خدماتی از مرکز تهران اتیسم دریافت نشد.

پس از گذشت یک سال در حالی که محمدحسین عزیز حالا حدودا ۵ سال داشت، خانواده مجدد به مرکز تهران اتیسم مراجعه کرده و درخواست ارزیابی مجدد کودک را داشتند.

با توجه به درخواست خانوده ارزیابی مجدد محمدحسین عزیز با حضور تیم متخصص مرکز انجام پذیرفت.

ارزیابی‌ها نشان داد که هرچند کودک یک سال بزرگتر شده است اما تغییرات اندکی در حیطه مهارت‌های پایه ارتباطی او اتفاق افتاده. محمدحسین همچنان کلام نداشت و مشکلات حسی فراوانی مشاهده می‌شد.

این بار با توجه درخواست خانواده برای دریافت خدمات، فرایند جامع آموزشی توانبخشی به شیوه ABA بصورت ۶ روز در هفته برای محمدحسین عزیز آغاز گردید.

۴ شهریور ۱۴۰۴

گزارش پیشرفت آموزش و درمان محمدحسین کودک دارای اوتیسم در مرکز تهران اتیسم

پیشرفت‌های قابل توجه و امیداورکننده

اولین جلسه ارزیابی پیشرفت کودک امروز برگزار شد. حالا نزدیک به ۸ ماه است که محمدحسین عزیز از خدمات مرکز تهران اتیسم استفاده می‌کند.

جلسه ارزیابی با حضور محمدحسین، خانواده، پروفسور پوراعتماد، ارزیاب کودک و همچنین خانم صنیعی مدیر مرکز آغاز شد. در جلسه با توجه به مشاهدات بالینی، رفتاری و قرائت گزارش‌های مربی کودک و ارزیاب، نتایج زیر به دست آمد:

محمدحسین در مهارت‌هایی مانند تماس چشمی، درک اشاره، توجه اشتراکی، تقلیدها و کلام، پیشرفت قابل توجهی داشته است. ناگفته نماند که کودک هنوز با گروه همسالان خود فاصله زیادی دارد اما با توجه به شروع دیرهنگام فرایند جامع آموزشی-توانبخشی، این پیشرفت‌ها قابل توجه و بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.

همچنین کودک از نظر پیشرفت در مهارت‌های اصلی رشدی مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج مثبت بود (جزییات در صفحه ۲ آمده است)

در بخش پایانی جلسه موارد زیر برای ادامه مسیر آموزش و توانبخشی کودک پیشنهاد گردید:

  • مادر در دوره پاتک مرکز تهران اتیسم آموزش ببیند و بعد از کسب توانایی‌های لازم، ساعات کار با کودک در خانه افزایش یابد
  • پیشنهاد دو شیفته شدن خدمات ABA برای کودک
  • کودک در پردازش شنیداری دارای مشکلاتی است و به همین جهت به متخصص مربوطه ارجاع شد
  • شرکت در کلاسهایی با محوریت موسیقی
  • بررسی بیشتر برخی از نگرانی‌های بیولوژیکی گزارش شده توسط خانواده

جزییات بیشتر روند پیشرفت محمدحسین عزیز را با آمار و نمودار و همچنین از زبان مادر گرامی او در صفحه ۲ بخوانید و بشنوید.

  • تصاویر کودک تزیینی است.