کارگاه آموزش ارتباط از طریق بازی با کودک اتیسم

 

برای تماشای جزئیات پوستر روی آن کلیک کنید.

کارگاه آموزش ارتباط از طریق بازی با کودک دارای اُتیسم

محتوی دوره

  • آموزش معنای ارتباط و تعامل در اتیسم
  • آموزش مهارتهای ارتباطی پایه
  • آموزش برنامه تصویری
  • معرفی نمونه بازی های قابل اجرا با کودکان دارای اتیسم
  • آموزش طراحی بازی در خلال زندگی روزمره
  • تمرین و اجرای برنامه تصویری به صورت عملی

مدرس: سیما صنیعی
کارشناس مرکز تهران اتیسم
دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی دانشگاه شهیدبهشتی

گروه هدف: این دوره به والدین و مربیان اتیسم پیشنهاد می شود

هزینه دوره: 250.۰۰۰ هزار تومان (شامل ناهار و پذیرایی)

نحوه ثبت نام: برای ثبت نام بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۶۳۳۷۱۵ تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال تلگرام تازه های اتیسم به آدرس @mytehranautism بپیوندید و یا از سایت مرکز تهران اتیسم (www.ctad.ir) دیدن فرمایید.

محل برگزاری: مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک
تهران، خیابان کارگر شمالی، کوچه هفتم، نبش بن بست چهارم، پلاک ۲

 

 

دوره اول | ۱۹ مهرماه ۱۳۹۸ | اسامی شرکت کنندگان این دوره | تصاویر دوره

دوره دوم | ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۸ | اسامی شرکت کنندگان این دوره 

دوره سوم | ۲۹ آذرماه ۱۳۹۸ | اسامی شرکت کنندگان این دوره

دوره چهارم | ۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ | اسامی شرکت کنندگان این دوره | تصاویر دوره

دوره پنجم   | ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ |  اسامی شرکت کنندگان این دوره

دوره هفتم   |        ۴ مهرماه ۱۳۹۹    | اسامی شرکت کنندگان این دوره | تصاویر دوره

دوره ۳ بهمن ۱۳۹۹  |  تصاویر دوره

 

بیشتر بخوانید

تجربیات یکی از مادران دارای فرزند اتیسم را از خدمات مرکز تهران اتیسم و برنامه خانم صنیعی در این صفحه بخوانید.

 

 


کارگاه یک روزه آموزش ارتباط از طریق بازی با کودک دارای اتیسم

 

مقدمه

اتیسم اختلالی عصب­‌تحولی­ست که با نقص در ارتباطات و تعاملات اجتماعی و رفتارهای تکراری و کلیشه‌­ای در اوایل دوران کودکی قابل تشخیص گذاری است. نارسایی در ارتباط به عنوان هسته­‌ی اصلی این اختلال موجب می­شود فرصت یادگیری از محیط و به تبع آن رشد ارتباطات عصبی در مغز محدود شود و به مرور نشانه­‌های اتیسم در کودک افزایش یابد.  با توجه به اهمیت ارتباط در رشد کودک تلاش برای ایجاد و  بهبود مهارتهای ارتباطی از اولویت­های اصلی تمامی برنامه­‌های آموزشی و توانبخشی است.

بازی یکی از بهترین روش­هایی‌­ست که در جهت تسهیل ارتباط و مهارت­های اجتماعی در کودکان استفاده می­شود. هرچند از مفهوم بازی با اهداف مختلف و در زمینه‌­های گوناگون روانشناسی مانند کنترل خشم، اضطراب، مهارتـهای اجتماعی، بهبود مشکلات دلبستگی و… استفاده می‌­شود. در اینجا دو هدف اصلی از بازی وجود دارد: ۱) تسهیل ارتباط ۲) آموزش برنامه‌­ریزی، زمان­بندی و کمک به عملکردهای اجرایی مغز

 

هدف

 در پایان این دوره امید است شرکت کنندگان قادر باشند از بازی به عنوان ابزاری در جهت نیل به دو هدف فوق استفاده کنند. همچنین افراد پس از یادگیری روش­هایی برای طراحی و کشف بازی­‌های خلاق می­‌آموزند که چگونه می­توانند از بازی­ها در قالب برنامه‌­ای ساختاریافته و منسجم در تمام طول روز بهره ببرند.

 

شرکت کنندگان

والدین به عنوان مراقبان اصلی کودک، جانشین مادر مانند پرستار یا افرادی که تصمیم دارند به عنوان مراقب با کودک در تعامل باشد و مربیان اتیسم می­توانند از مطالب این کارگاه بهره ببرند.

برنامه 

۹ تا ۱۰:۳۰:

  • اتیسم و اهمیت ارتباط و تعامل از دیدگاه نوروسایکولوژی
  • معنای ارتباط در اتیسم (تفاوت با گروه عادی)
  • نکات مورد نیاز برای ارتباط با کودک دارای اتیسم

۱۰:۴۵ تا ۱۲:۱۵:

  • بازی­، خلاقیت و آموزش شیوه­‌های کشف بازی خلاقانه
  • تمرین بازی سازی در برنامه‌­ریزی روزانه

۱۳:۱۵ تا ۱۵:

  • برنامه تصویری و اهمیت آن به عنوان ابزاری برای تغییرات ساختاری در مغز
  • نمونه اجرای برنامه تصویری (فیلم)

۱۵:۱۵ تا ۱۷:

  • اجرای عملی برنامه تصویری (گروه بندی افراد شرکت کننده، تمرین، آموزش عینی از طریق الگودهی و بازی نقش-role play)
  • پرسش و پاسخ