دگرگونی: به سوی جهانی عصب-شمول برای همه، روز جهانی آگاهی از اتیسم ۲۰۲۳

 

سازمان ملل متحد همچون سالهای پیش به مناسبت دوم آوریل روز جهانی آگاهی از اتیسم شعار و زمینه جدیدی را برای سال ۲۰۲۳ معرفی کرده است. دگرگونی: به سوی جهانی عصب-شمول برای همه

در سال‌های اخیر به لطف کوشش شگفت انگیز بسیاری از حامیان اختلال طیف اتیسم که به‌طور خستگی‌ناپذیر تلاش کرده‌اند تا تجربیات زندگی افراد دارای اتیسم را به جهان ارائه دهند، پیشرفت‌های عمده‌ای در افزایش آگاهی و پذیرش اتیسم حاصل شده است. علاوه بر این، متخصصان، محققان و دانشگاهیان در بسیاری از کشورها اکنون از الگوی تنوع عصبی که توسط جامعه شناس جودی سینگر در اواخر دهه ۱۹۹۰ ابداع شد، در کار خود بهره می‌برند.

ما اکنون در حال گذر از روایت درمان یا تغییر افراد دارای اتیسم به روایت پذیرش، حمایت و شامل کردن افراد دارای اتیسم و دفاع از حقوق آنها هستیم و بر روی آن تمرکز می‌کنیم. این یک تحول بزرگ برای همه افراد دارای اتیسم، حامیان آنها، جامعه اتیسم و بطور کلی جهان است. این روند، افراد دارای اتیسم را قادر می سازد تا کرامت و عزت نفس داشته باشند و به طور کامل به عنوان اعضای با ارزش در خانواده و جوامع ادغام شوند.

همچنین این امکان را فراهم می‌کند که روی مشارکتی که افراد دارای اتیسم می‌توانند برای جامعه و جهان داشته باشند تمرکز کنیم. همانطور که امسال در مراسم در روز جهانی آگاهی از اتیسم (WAAD) به ویژه بر مشارکت‌ افراد دارای اتیسم در خانه، محل کار، هنر و در سیاست گذاری تمرکز خواهد شد.

افراد دارای اتیسم اما همچنان با تبعیض و چالش های دیگر مواجه هستند. مانند تمام جوامع، افراد دارای اتیسم نیز طیف وسیعی از استعدادها و البته چالش‌هایی را در زندگی خود دارند که اغلب توسط جامعه‌ای که در آن متولد شده‌اند تشخیص داده نمی‌شود. علاوه بر این، سطوح آگاهی از اختلال طیف اتیسم و پذیرش آن از کشوری به کشور دیگر به شدت متفاوت است. ما همچنین باید بدانیم که افراد دارای اتیسم به ویژه در برابر تحولات عمده زندگی، روال‌ها و حوادث مختلف زندگی، مانند بیماری‌های همه‌گیر، جنگ‌ها و بلایای طبیعی آسیب‌پذیر هستند.

 

گرامیداشت روز جهانی آگاهی از اتیسم در سال ۲۰۲۳

مراسم امسال در دوم آوریل با همکاری افراد دارای اتیسم برگزار می‌شود. افراد دارای اتیسم از سراسر جهان در مورد چگونگی ادامه تحول در روایت پیرامون تنوع عصبی برای غلبه بر موانع و بهبود زندگی افراد اتیسم گفتگو خواهند کرد. همچنین به مشارکتی که افراد دارای اتیسم دارند و می‌توانند در جامعه داشته باشند و دستیابی به اهداف توسعه پایدار پرداخته خواهد شد.

 

این مراسم در چهار بخش برگزار خواهد شد:

خانه: چشم‌انداز افراد دارای اتیسم در خانه، زندگی و آموزش

هنر: استعداد افراد داری اتیسم در موسیقی، رقص، هنرهای تجسمی و شعر

کار:  اتیسم و تنوع عصبی در محیط کار

سیاست: خط مشی، سیاست‌ها و حمایت از حقوق افراد دارای اتیسم

 

پوشش مراسم گرامیداشت روز جهانی آگاهی از اتیسم در تهران اتیسم

تهران اتیسم همچون سالهای پیشین تلاش خواهد کرد که پوشش کاملی از مراسم سازمان ملل داشته باشد. جزئیات چگونگی پوشش مراسم به زودی در بخش خبرهای تهران اتیسم اطلاع رسانی خواهد شد.