تغذیه مناسب در کودکان

غذاهای مناسب و نا مناسب در کودکان دارای اتیسم

تغذیه مناسب کودکان همواره دغدغه بزرگ والدین است. این دغدغه در والدین دارای کودک اتیسم با توجه به برخی محدودیت‌ها یا عادات غذایی خاص در این کودکان بیشتر نیز هست. در ادامه با تهران اتیسم همراه باشید تا موضوع تغذیه و تاثیر آن بر فعالیت مغز را مرور کنیم.

سوخت‌های اولیه مغز اکسیژن و گلوکز هستند. آن‌ها از مواد مغذی موجود در مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم ساخته می‌شوند. مغزی که تحریکات (به نوعی آموزش و توانبخشی و سایر موارد) فراوانی دارد اما سوخت بسیار کمی دارد، نمی‌تواند از این تحریکات استفاده کند.

بدون سوخت، مغز نمی‌تواند پروتئین‌های جدیدی بسازد تا شاخه‌های جدید (آکسون و دندریت برای شبکه بندی مغز) یا سلول‌هایی که انرژی تولید می‌کنند را بسازد و ترمیم کند. بدون سوخت، سلول‌های مغز خسته می‌شوند، آسیب می‌بینند و می‌میرند. تحریک بدون سوخت یا سوخت بدون تحریک، کار نمی‌کند و نتیجه بخش نیست.

تغذیه نامناسب تهدید بزرگی برای رشد مغز سالم است زیرا کودکان امروزی به درستی غذا نمی‌خورند. بسیاری از کودکانی که اشتهای خوبی برای خوردن تنقلات ناسالم دارند در برابر والدین امروزی که اغلب تحمل کمی در ایستادن جلوی خواسته غیرمنطقی فرزند خود دارند پیروز می‌شوند و از این مواد غذایی استفاده می‌کنند. مطالعه‌ای که در مجله اطفال منتشر شده است، نمایی از عدم مفید بودن تغذیه در کودکان آمریکایی ترسیم می‌کند. بر اساس این گزارش: تنها یک درصد از افراد بین دو تا نوزده سال رژیم غذایی سالمی دارند.

به طور متوسط، در این گروه سنی ۴۰ درصد از کالری دریافتی روزانه را به شکل چربی دریافت می‌کنند که بیشتر آن چربی اشباع شده (مثل پنیر پیتزا، روغن‌های سرخ کردنی و سایر موارد) و خطرناک است.

آکادمی ملی علوم تخمین می‌زند که ۱۲ میلیون کودک مواد مغذی کمتری نسبت به نیاز روزانه خود برای سلامتی مطلوب دریافت می‌کنند و این در حالی است که کودکان امروزی بیش از حد وزن دارند (این اضافه وزن یعنی آنها کالری زیادی را مصرف می‌کنند). این آمارها هشدار می‌دهد که فرزندان ما تغذیه ناسالمی دارند!

 

بچه‌ها چه چیزی باید بخورند؟!

دقیقا همان غذاهایی که بدن کودکان برای سلامت عمومی خود به آن نیاز دارد برای مغز نیز ضروری و مفید است. غذاهایی که کودکان باید در روز دریافت کنند شامل موارد اصلی زیر است:

  • غلات
  • سبزیجات
  • میوه
  • لبنیات
  • گوشت

مشکل فقط نوع غذا نیست ترکیب غذاهایی که ما معمولاً می‌خوریم -حتی میوه‌ها و سبزیجات- به شدت تغییر کرده است. غذاهای پرورشی، سطح مواد مغذی فراوانی را که در گذشته تامین می‌کرد را فراهم نمی‌کند. گردش سریع محصولات زراعی و استفاده بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی باعث کاهش مواد معدنی در خاک می‌شود. بر اساس یک گزارش، به طور متوسط ۲۵۰ میلیون تن سموم دفع آفات در سراسر جهان وجود دارد.

مزارع مواد غذایی غیر ارگانیک (که بخش زیادی را تشکیل می‌دهند) هورمون‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و غذای نابهینه را برای گاوها و دام‌هایی که در نهایت به پروتئین ما تبدیل می‌شوند، تغذیه می‌کند. آلودگی خاک، آب و هوا همچنان یک مشکل بزرگ است که همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اثرات سمی آنها بر کودکان مخصوصا کودکان دارای هرنوع آسیب رشدی می‌تواند بسیار عمیق باشد.

گردآوری و ترجمه: رسول رحمتی

بازبینی و یرایش: دکتر محمد کیانی

منابع: + و +