برای بهبودی اختلال طیف اتیسم هرچه زودتر بهتر است درمان شروع شود!

 

طبق مطالعات مکرر، مداخلات رفتاری فشرده و مستمر که استراتژی‌های رشدی و طبیعی (۵ حیطه اصلی رشد) را در بر می‌گیرد، شرایط را برای کودکان خردسالی که تشخیص اختلال طیف اتیسم (ASD) دریافت می‌کنند، بهبود می‌بخشد.

در مطالعه‌ای که اخیرا به چاپ رسیده است اثرات شروع مداخله فشرده و تعاملی در سنین مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه شامل ۸۲ کودک نوپا دارای اتیسم و مراقب (های) آنها بودند. این کودکان ۹ ماه خدمات فردی و ۹ ماه خدمات گروهی دریافت کردند. زمان و ترتیب درمان‍ها کاملا تصادفی بود. بنابراین، خانواده‌ها در ۱۸ یا ۲۷ ماهگی، مداخله فردی فشرده‌تری را دریافت کردند.

در این مطالعه کودکانی که زودتر مداخله انفرادی را دریافت کردند، نسبت به کودکانی که دیرتر این مداخله را دریافت کردند، دستاوردهای درمانی بیشتری را بروز دادند. دستاوردها در چندین زمینه نشان داده شد که شامل استفاده و درک زبان، استفاده اجتماعی از مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های خودیاری بود. نکته مهم این است که این یافته‌ها مختص مدل مربیگری فشرده و فردی والدین در مقایسه با درمان مبتنی بر گروه بود. این موضوع به پژوهشگران اجازه می‌دهد این احتمال را که این اثرات زمان‌بندی به‌دلیل بزرگ‌تر شدن کودکان باشد نه خود درمان را رد کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد که حتی یک بازه کوتاه زمانی ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد و بر اهمیت غربالگری و ارزیابی زودهنگام تأکید کند. نکته حائز اهمیت در‌مورد استمرار و جامع بودن خدمات درمانی در بهبودی اختلال طیف اتیسم است، که در روش ABA این اصل برقرار است.

ترجمه و خلاصه: سید رسول رحمتی، برای مرکز تهران اتیسم

 

برای دریافت تشخیص زودهنگام اتیسم می‌توانید به صفحه خدمات ارزیابی تشخیصی مرکز تهران اتیسم مراجعه کنید.