گزارش پیشرفت فرداد

نمودارها و روایت پیشرفت فرداد

تاریخ به روز رسانی: ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ ارزیابی اول

۲۲ خرداد ۱۴۰۳

گزارش پیشرفت آموزش و درمان فرداد کودک دارای اوتیسم در مرکز تهران اتیسم

آغاز داستان فرداد: روز ورود به مرکز

فرداد عزیز و خانواده گرامی‌اش برای اولین بار در روزهای پایانی بهار ۱۴۰۳ به تهران اتیسم آمدند. در آن زمان فرداد کوچولو ۲ سال و ۹ ماه داشت با اینحال به اندازه کافی در مهارت‌های پنج‌گانه رشدی پیشرفت نداشته بود و علایم اتیسم در او دیده می‌شد، همین موضوع خانواده را نگران کرده بود.

در جلسه ارزیابی جامع تشخیصی با حضور متخصصین مرکز و همچنین پروفسور پوراعتماد تشخیص اتیسم قطعی شد.

در این جلسه برنامه‌های دایه‌گری دیجیتال، کارگاه آموزش ارتباط از طریق بازی برای مادر، کاردرمانی حسی-حرکتی و همچنین برنامه جامع ABA بصورت شش روز در هفته تجویز شد.

۱۴ بهمن ۱۴۰۳

گزارش پیشرفت آموزش و درمان فرداد کودک دارای اوتیسم در مرکز تهران اتیسم

۶ ماه پیشرفت با چالش‌های متعدد

حالا ۶ ماه از آغاز برنامه ABA برای فرداد عزیز گذشته است. پیش از آن نیز خانواده در دوره‌های آموزش ارتباط از طریق بازی و برنامه دایه‌گری دیجیتال شرکت کرده‌ بودند.

همچنین در حال حاضر خانواده علاوه بر خدمات جامع ABA، برای آموزش و ارتباط مداوم با کودک، از خدمات مادریار اتیسم نیز بصورت ۳ روز در هفته و هر جلسه ۲ ساعت و نیم بهره می‌برند.

امروز اولین جلسه ارزیابی جامع پیشرفت کودک که هر ۶ ماه یکبار برای هر کودک برقرار است، برای فرداد عزیز برگزار شد. در این جلسه فرداد عزیز، مادر گرامی او، پروفسور پوراعتماد، خانم صنیعی مدیر فنی مرکز و ارزیاب مسئول کودک حضور داشتند.

در این جلسه مشاهدات بالینی در طی جلسه، مصاحبه با والدین و مربی کودک، نتایج گزارش‌ها و عملکرد کودک مورد بررسی قرار گرفت.

کودک در این مدت، ۵ برنامه ABA دریافت کرده و میانگین پیشرفت او، ۶۹ درصد بوده است. از نظر رشدی بر اساس IEP پیشرفت‌ها خوب است (برخی از جزییات در صفحه ۲ آمده است)

با اینحال روند آموزش و پیشرفت فرداد عزیز دارای چالش‌هایی نیز هست.

کودک به لحاظ رفتاری و ارتباطی با والدین به ویژه مادر مسائل جدی دارد. پیش بینی می‌شود در آینده این مسائل به محیط‌های دیگر و سایر افراد به ویژه به جلسات ABA و مربی آن نیز تعمیم پیدا کند. به همین جهت موارد زیر مورد توصیه اکید قرار گرفت.

  • صرف زمان بیشتر برای بازی‌های ارتباطی و تعاملی با کودک توسط والدین
  • مشاهده فیلم‌های جوفراست توسط والدین برای یادگیری مدیریت مشکلات رفتاری کودک
  • آغاز دوره PMT یا مدیریت آموزش رفتار والدین
  • ویزیت توسط روانپزشک متخصص کودک و نوجوان و احتمالا تجویز دارو برای کمی آرام شدن کودک

جزییات بیشتر روند پیشرفت فرداد عزیز را با آمار و نمودار و همچنین از زبان مادر گرامی او در صفحه ۲ بخوانید و بشنوید.

  • در این گزارش نام کودک تغییر داده شده است و تصاویر کودک نیز تزیینی است.