خدمات ما

ارزیابی تشخیصی اتیسم: جلسه ارزیابی تشخیصی شامل ۳ مرحله می‌باشد. در مرحله اول والدین پرسشنامه‌های رسمی را تکمیل خواهند کرد.  در مرحله دوم طی مصاحبه حضوری با والدین تاریخچه فردی و خانوادگی کودک با جزئیات دریافت خواهد شد و همزمان رفتار کودک طی مصاحبه حضوری با والدین مشاهده می‌شود. همچنین در همین مرحله کودک در معرض بازی‌های ارتباطی قرار می‌گیرد تا توانایی‌های ارتباط کلامی و غیرکلامی کودک (توجه اشتراکی و … ) ارزیابی شود. در مرحله سوم با حضور متخصصین، اطلاعات حاصل از دو مرحله قبل جمع‌بندی شده و تشخیص بالینی گذاشته می‌شود. تشخیص قطعی مستلزم دریافت تشخیص، حداقل توسط دو متخصصی‌ست که از تشخیص یکدیگر بی‌اطلاع هستند.

توانبخشی به شیوه ABA: تعداد بسیار کمی از روش‌های درمانی که برای اختلال اتیسم معرفی شده‌اند مورد پژوهش علمی قرار گرفته‌­اند. تنها درمانی که در نتیجه انجام پژوهش‌های تجربی تایید شده‌است درمانهای بر پایه تحلیل رفتار کاربردی ( به کار بسته) یا (ABA) هستند و به عبارتی تحلیل رفتار کاربردی (ABA)، در حال حاضر معروف­ترین و مورد تاییدترین رویکرد حمایت از رشد کودک مبتلا به اتیسم و اختلالات مرتبط می­باشد. ادامه مطلب…

مشاوره رفتار کاربردی ABC: هدف از روش (ABC (Applied behavior consultants یا مشاوره رفتار کاربردی؛ استفاده از خدمات ABA برای افراد اتیسم و سایر ناتوانی‌های رشدی است تا کیفیت زندگی آنها افزایش یابد. این روش درمانی از اصول نظری ABA تبعیت می‌کند. در درمان به روش ABC همه اختلالات یادگیری، ناتوانی‌های رشدی و سندرم‌ها هدف قرار داده می‌شود و با استفاده از چهارچوب نظری ABA بهترین خدمات برای این دسته از افراد فراهم خواهد آمد. ادامه مطلب…

درمان پاسخ محور PRT: این روش توسط پروفسور کوگل و همسرش از دانشگاه سانتاباربارای طراحی و تنظیم شد و حدود ۲ سال و نیم است که در آمریکا کاربرد گسترده‌ای یافته است. این روش برگرفته از روش تحلیل رفتار کاربردی (ABA) است که اثربخشی آن در درمان کودکان اتیستیک در مطالعات متعدد نشان داده شده و باعث ایجاد انگیره و اتکا به نفس کودک می‌شود. این روش، روشی بسیار ملایم و در عین حال کارآمد است. بر خلاف روش‌های کلاسیک تحلیل رفتار کاربردی، آموزش مبتنی بر برنامه از پیش تنظیم شده نیست تا کودک و درمانگر ملزم به پیروی از آن باشند. در این جا کودک آزادی عمل بسیاری دارد تا حدی که می‌توان گفت: این کودک است که به برنامه جهت می‌دهد. نقش مربی این است که از وضعیتی که کودک در آن قرار دارد یک موقعیت آموزشی بسازد. در واقع در این روش مربی باید ابتکار عمل زیای داشته باشد و از هر موقعیتی یک بازی بسازد و یا روشی به دور از خشونت و آزار کودک به او آموزش دهد. ادامه مطلب…

آموزش مهارت‌های گروهی: کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا، اغلب دیرتر تشخیص داده می­شوند زیرا که نشانه­‌های اتیسم با درجه کمتری در آنها تظاهر می­کند. بر این روال، آنها ممکن است به موقع، آموزش خاص دریافت نکنند. شناخت زودرس و قرارگیری در گروه آموزشی، این امکان را برای کودکان فراهم می­کند که ضمن آموختن و تمرین مهارت­ها، تجربه­‌های اثربخش با همسالان خود داشته باشند. آموزش مهارت­های زندگی به کودکان به ویژه در قالب گروهی از سال ۱۹۹۵ توسط یونیسف و سازمان جهانی بهداشت در سطح گسترده­ای پیشنهاد و اجرا شده است. ادامه مطلب…

درمان‌های جانبی اختلال اتیسم: مجموعه روش‌های درمانی و آموزشی شامل آب درمانی، آموزش توالت، آموزش نحوه تعامل والد-کودک (PCIT)، آموزش مدرسه، آموزش والدین کودکان مبتلا به اتیسم با بسته پرنده کوچولو، سیستم ارتباط از طریق مبادله تصویر (PECS)، طرح ارزیابی و تهیه برنامه درمانی انفرادی توسط گروه درمان، موسیقی درمانی، کار درمانی، گفتار درمانی. ادامه مطلب…

درمان به روش ABA در سایر شهرهای ایران: درمان به روش ABA ویژه اتیسم که بر افزایش مهارت‌های خودیاری، توجه، زبان، تقلید، بازی و رفتار اجتماعی و کاهش رفتارهای مخل متمرکز است به خانواده‌های محترم کودکان مبتلا به اتیسم، ساکن در سایر شهرهای کشور ارائه خواه شد. اگر کودک به خدمات دیگر مثل گفتاردرمانی، کاردرمانی، آموزش مدیریت رفتار به والدین، آموزش گروهی مهارت‌های اجتماعی-هیجانی، آموزش مدرسه، روان‌درمانی و دارودرمانی نیاز داشت با اطلاع و هماهنگی مرکز خانواده به صورت جداگانه از متخصصین مربوطه خدمات دریافت خواهد کرد. ادامه مطلب…

برنامه خانواده‌محور مدیریت رفتارهای اضافه در اتیسم: برنامه خانواده محور مدیریت رفتار اضافه با هدف معرفی رفتارهای اضافه، شناسایی علل و راهبردهای چگونگی مدیریت و مقابله با رفتارهای اضافه اتیسم برای خانواده طراحی شده است. ادامه مطلب…

برنامه جیره عاطفی: در این روزها تعداد زیادی از کودکان در معرض لوازم دیجیتال (مانند موبایل، تبلت و تلویزیون) قرار می­‌گیرند که علاوه بر اثرات مخرب بیولوژیک، تعامل والد و کودک را مختل می‌­کند. این موضوع باعث نگرانی والدین، متخصصین سلامت و تعلیم و تربیت کودکان شده است. زیرا برخی از این کودکان دارای علایم اختلالات رشدی هستند و یا حتی تشخیص اتیسم دریافت کرده‌­اند. این برنامه در هشت هفته به طول می‌­انجامد و شامل فعالیت­هایی است که والد (مراقب/ مراقبان اصلی کودک) بایستی روزانه در خانه با کودک اجرا نماید تا در جریان آن کودک در تعامل فعال با والد قرار گیرد. ادامه مطلب…

برنامه آموزش انفرادی (IEP): برای طراحی هرگونه برنامه آموزشی یا توانبخشی برای هر کودک (اعم از کودک بهنجار یا هر کودک دیگر) نیاز به یک ارزیابی جامع است تا بر اساس آن نقاط قوت یا ضعف کودک شناسایی شود و برنامه تدوین گردد. این ارزیابی، نه تنها راهنمای تدوین برنامه است بلکه می‌تواند روند پیشرفت کودک را در یک دوره آموزش و توانبخشی در مقایسه با گروه همسالان پیش‌بینی نماید. همچنین در پایان دوره می‌توان قضاوت کرد کودک به اهداف از پیش تعیین شده آموزشی و توانبخشی رسیده است یا خیر. ادامه مطلب…

برنامه پیوند عاطفی و آموزش مستمر در تنش کرونا (پاتک) ویژه مادران و سایر مراقبین کودکان دارای اتیسم تا ۴ سال: مولفه‌های موثر بر درمان اتیسم عبارتند از: پیوند عاطفی، آموزش و توانبخشی مستمر در سنین پایین. معمولاً مسئولیت پیوند عاطفی و استمرار درمان از طریق ارتباط به عهدۀ والدین است. اما مسئولیت اقدامات آموزشی / توانبخشی (مثل ABA) که مربوط به مشکلات حسی-حرکتی، مشکلات شناختی، خودیاری و… هستند به عهده کارشناسان و متخصصین است. مادران یا سایر مراقبین کودک، حتی‌الامکان نباید درگیر این اقدامات شوند. زیرا این اقدامات، معمولاً خشک و رسمی هستند و با ارتباط عاطفی مادرانه در تعارض قرار می‌گیرند. اما بحران کرونا، باعث توقف طولانی روند آموزش و توانبخشی کودکان شده است. وضعیتی که معلوم نیست چه موقع خاتمه یابد. لذا مرکز ساماندهی درمان و توانبخشی اختلالات اتیستیک، یک برنامه آموزشی کوتاه مدت تدارک دیده است تا از طریق آن والدین بتوانند علاوه بر حفظ تعامل و پیوند عاطفی، مقداری از آموزش‌ها و برنامه‌های توانبخشی را اجرا کنند. این برنامه شامل سه بخش است: آموزش نظری آنلاین، ارزیابی و اجرای برنامه‌ی ساده و ملایم آموزشی توسط مادر. ادامه مطلب…

سیستم هدایت مادران (سهم): با توجه به اهمیت ارتباط در رشد کودک تلاش برای ایجاد و بهبود مهارتهای ارتباطی از اولویت‌های اصلی تمامی برنامه‌های آموزشی و توانبخشی است. با وجود آنکه عموم والدین از اهمیت ارتباط و تعامل با کودک آگاه هستند، هنگام بازی با کودک خود با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. سیستم هدایت مادران به منظور راهنمایی مادران (و یا مراقبین اصلی کودک) برای رفع موانع احتمالی ایجاد شده است. ادامه مطلب…

کارگاه یک روزه آموزش ارتباط از طریق بازی با کودک دارای اتیسم: بازی یکی از بهترین روش­هایی­ست که در جهت تسهیل ارتباط و مهارت­های اجتماعی در کودکان استفاده می‌­شود. هرچند از مفهوم بازی با اهداف مختلف و در زمینه­‌های گوناگون روانشناسی مانند کنترل خشم، اضطراب، مهارتـهای اجتماعی، بهبود مشکلات دلبستگی و …. استفاده می‌­شود. در اینجا دو هدف اصلی از بازی وجود دارد: ۱) تسهیل ارتباط ۲) آموزش برنامه­‌ریزی، زمان­‌بندی و کمک به عملکردهای اجرایی مغز. ادامه مطلب…

برنامه وقت بازی ما: مادری را تصور کنید که تصمیم گرفته با کودکش بازی کند، اولین ایده‌ای که به ذهنش می‌رسد آن است که یک اسباب‌بازی جالب انتخاب کند و به کودکش نشان دهد. کودک نیز با دیدن اسباب‌بازی هیجان‌زده می‌شود و به مادر می‌پیوندد تا باهم بازی کنند. اگرچه این اتفاقی است که انتظار می‌رود؛ اما تجربه والدین کودکان دارای اتیسم معمولاً این‌گونه پیش نمی‌رود. در بسیاری از مواقع هنگامی‌که آن‌ها می‌خواهند به بازی کودک خود ملحق شوند با بی‌تفاوتی یا حتی مقاومت او مواجهه می‌شوند. حتی اگر در ابتدا کودک توجه کند، پس از مدتی از ارتباط جداشده و به‌تنهایی بازی می‌کند. تعجبی ندارد اگر چنین برخوردهایی، والدین این کودکان را از ادامه بازی ناامید و دلسرد کند. آن‌ها ممکن است با خود فکر کنند که شاید توانایی بازی با کودکشان را ندارند یا بدتر از آن به ذهنشان برسد که من پدر یا مادر خوبی نیستم که کودکم با من بازی نمی‌کند. آیا واقعاً والدین مقصر هستند؟ ادامه مطلب…

زوج درمانی و درمان افسردگی: مرکز تهران اتیسم در راستای توجه به سلامت و بهداشت روان خانواده کودکان دارای اتیسم، خدمات زوج درمانی و مشاوره تخصصی روانشناسی در حوزه درمان افسردگی را به مجموعه خدمات خود افزوده است. ادامه مطلب…

درمان‌های جانبی: مرکز تهران اتیسم مجموعه‌ای از خدمات آموزشی و درمانی جانبی را ویژه کودکان دارای اتیسم و والدین آن‌ها ارائه می‌کند. برای مشاهده این خدمات به این صفحه مراجعه کنید.