چگونه گزینه “انتخاب” برای کودکان دارای اتیسم جادو می‌کند؟! آموزش انتخاب به کودکان دارای اتیسم

کودک اتیسم در حال انتخاب بین دو تیشرت

بسیاری از ما تعداد شگفت انگیزی از انتخاب‌های روزانه را بدیهی می‌دانیم. دقیقه به دقیقه، ما یک گزینه را بین گزینه‌های دیگر انتخاب می‌کنیم و می‌دانیم که به واسطه داشتن و انجام آن انتخاب‌ها، تا حدی بر زندگی خود کنترل داریم. برای کودکان مبتلا به اتیسم، ایجاد انتخاب‌ها می‌تواند به کمبود عزت نفس، مشکلات رفتاری و بی‌میلی برای برقراری ارتباط با افراد و موقعیت‌های اطرافشان کمک بسیاری کند. در ادامه با تهران اتیسم همراه باشید تا نکات آموزش انتخاب به کودکان دارای اتیسم را فرا بگیرید و ببینید چگونه گزینه “انتخاب” برای کودکان دارای اتیسم جادو می‌کند؟!

ایجاد مهارت‌های تصمیم گیری فرزند یا دانش آموز برای ایجاد احساس مسئولیت در او نسبت به خودش و خانواده، کلاس درس و فراتر از آن ضروری است. انتخاب‌های مکرر به او کنترل زندگی‌اش را می‌دهد و این کنترل باعث می‌شود او با افراد و محیط اطرافش تعامل موفق‌تری داشته باشد.

 

انتخاب‌ها را بصورت مثبت بیان کنید!

مفیدترین تاکتیک شما این است که انتخاب‌ها را به صورت مثبت بیان کنید. اکثر ما با عبارات منفی یا اجبارها برای فرزندمان تصمیم می‌گیریم درعوض، باید انتخاب‌هایی مثبت را ارائه دهید، گزینه‌های متعددی که همه آن‌ها مورد قبول هست را به او پیشنهاد کنید. در یک روز معمولی، فرصت‌های زیادی برای ارائه انتخاب‌های مثبت وجود دارد.

به طور مثال:

به جای: “صبحانه رو بخور وگرنه پشیمان میشی.”

از این جمله استفاده کنید: «اول آب هویج می‌خوری یا کیکِ سیب؟»

 

انتخاب‌های طنز

استفاده از انتخاب‌های طنز، به نرم تر شدن کودک کمک می‌کند.

به جای: “باید کمربند ایمنی ببندی، شوخیم ندارم!” از این جمله استفاده کنید: “امروز دوست داری چه کسی باشی، کمربند ایمنی کاپیتان یا کمربند بتمن؟»

 

شفاف باشید!

مواقعی وجود خواهد داشت که امکان ارائه یک انتخاب واقعی یا ایمن وجود ندارد. در این شرایط با شفاف بودن (و بدون عذرخواهی) از بهم ریختگی کودک جلوگیری کنید:

  • “من نمی‌توانم در این شرایط به شما انتخابی بدهم چون خطرناکه. ممکنه صدمه ببینی”
  • “من نمی‌توانم این انتخاب را به شما بدهم زیرا برای پرهام بد است” (عواقب منفی برای یک کودک دیگر دارد)”
  • “من  همیشه به شما انتخاب‌های زیادی می‌دهم، اما این بار باید انتخاب بزرگسالان باشد.”

 

هر انتخابی نتیجه‌ای دارد!

همیشه به یاد داشته باشید که یادگیری انتخاب و تصمیم گیری یک فرآیند است. ارائه انتخاب کافی نیست؛ همچنین باید به فرزندتان فرصت دهید تا در مورد گزینه‌هایی که داده‌اید فکر کند. به‌ویژه زمانی که عواقبی در پی خواهد داشت، به او بگویید صبر کند و نتیجه‌ای را که می‌خواهد در ذهنش تصور کند.

 

تشویق کنید.

در ادامه نکات آموزش انتخاب به کودکان دارای اتیسم به این نکته توجه داشته باشید که نگرش قابل انجام را نسبت به فرزندتان در میان بگذارید. همیشه به او اجازه دهید بداند که به توانایی او برای انتخاب خوب ایمان دارید. برای انتخاب خوب فرزندتان او را تشویق کنید. مثل سوار شدن بدون جر و بحث در ماشین، آویزان کردن کتش به جای انداختن آن روی زمین، یا به اشتراک گذاشتن یک اسباب بازی.

 

تعداد گزینه‌ها مهم است.

فقط به اندازه‌ای که فرزندتان ظرفیت ذهنی دارد، گزینه برای انتخاب دهید، که در ابتدا ممکن است فقط دو گزینه خاص باشد. همانطور که توانایی تصمیم گیری او رشد می‌کند، انتخاب‌های بیشتری یا انتخاب‌های گسترده تر و کمتر خاص اضافه کنید.

 

هدف پرورش است نه اجبار!

در این مطلب تعدادی از نکات آموزش انتخاب به کودکان دارای اتیسم را مرور کردیدم. همیشه به یاد داشته باشید که هدف شما از ارائه انتخاب‌های معنادار، پرورش مهارت‌های تصمیم گیری است، نه اجبار به تبعیت یا تغییر رفتار منفی. ما این نکته را تکرار می‌کنیم زیرا کلید استفاده موثر از استراتژی انتخاب است. شما می‌خواهید فرزندتان موفق باشد. به عنوان یک فرد بالغ در تعامل، شرایطی را تنظیم کنید که او را قادر می‌سازد تا در مورد تصمیم گیری در زندگی خود احساس مثبتی داشته باشد. تلاش‌های او را با ارائه انتخاب‌های برنامه ریزی شده و ضعیف خراب نکنید.

 

گردآوری و ترجمه رسول رحمتی
بازبینی و ویرایش دکتر محمد کیانی

منبع اصلی: +