S Saniee, H. R. Pouretemad & S. A. Zardkhaneh.(2019). Developing set‐shifting improvement tasks (SSIT) for children with high‐functioning autism.Journal of Intellectual Disability Research.DOI: 10.1111/jir.126331
S Saniee, H. R. Pouretemad & S. A. Zardkhaneh.(2019). Developing set‐shifting improvement tasks (SSIT) for children with high‐functioning autism.Journal of Intellectual Disability Research.DOI: 10.1111/jir.126331
اسماعیل شیری – کاندیدای دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
حمیدرضا پوراعتماد – استاد عصب روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
جلیل فتح آبادی – دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
محمد نریمانی – استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
همایش خانواده، اختلال اتیسم و چالش های همراه


مراسم روز جهانی اتیسم امسال نیز همچون سالهای گذشته با تلاش و همت مرکز «تهران اتیسم» در تاریخ ۲۳ فروردین ماه در مجتمع نمایشگاهی گفتگو سالن بهارستان از ساعت ۱۰ تا ۱۳ برگزار گردید.

طی این مراسم دکتر حمیدرضا پوراعتماد مدیر مرکز تهران اتیسم در خصوص ملاکهای درمان بهتر این کودکان که مهمترین آنها تشخیص در سنین پایین، ورود والدین به درمان و همکاری خانواده، پیوستگی درمان و حضور این کودکان در محیط های طبیعی بود، سخنرانی کردند.
در ادامه می توانید تصاویری از بخشهای برگزار شده مراسم را مشاهده نمایید.

پیام پروفسورد حمیدرضا پوراعتماد در روز جهانی اتیسم ۱۳۹۸

طبق روال گذشته، مرکز تهران اتیسم، روز جهانی اتیسم را با سه گروه برنامه طی ۱۰ روز (از ۱۳ تا ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۸) گرامی می دارد:
۱. برنامه ها با بزرگداشت روز جهانی اتیسم در طبیعت در روز ۱۳ فروردین آغاز می شود. در این روز، ده ها اکیپ از مربیان مرکز در پارکهای اقصی نقاط ایران به اطلاع رسانی(توزیع برشور، هدایا و…)می پردازند و از فعالیت های خود عکس می گیرند. عکس ها به اشتراک گذاشته می شود. سپس مسابقه عکس برگزار می شود و به برترین عکس ها جوایزی تعلق می گیرد.

یکی از عکس های برنده در مراسم سال ۱۳۹۷
۲. دومین بخش از برنامه ها، حضور در رسانه است که بین ۱۴ تا ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ برگزار می شود. در طول این مدت، برنامه های متعدد رادیو و تلویزیونی اجرا می شود یا در مطبوعات مکتوب می گردد.

تصویری از یکی از برنامه های تلویزیونی سال ۱۳۹۷ (در دهه بزرگداشت روز جهانی اتیسم)
۳. طبق سنوات گذشته، مراسم با برگزاری جشنی در یکی از مراکز فرهنگی با شرکت خانواده ها و افراد موثر در حوزۀ اتیسم برگزار می شود

سخنرانی سرکار خانم دکتر ناهید خداکرمی در مراسم پایانی دهۀ بزرگداشت رور جهانی اتیسم در سال ۱۳۹۷
Mehdizadehfar, V., Ghassemi, F., Fallah, A., & Pouretemad, H. (2020). EEG study of facial emotion recognition in the fathers of autistic children. Biomedical Signal Processing and Control, 56, 101721.
Abstract
Problems in recognizing facial expressions have been observed in children and adults diagnosed withAutism Spectrum Disorder (ASD) and provided deficits in social interactions. Mild autistic traits havebeen also detected in first-degree relatives of children with autism, so in this study, difficulty in facialemotion recognition in the fathers of children with autism is investigated using EEG signals. Fifteen bio-logical fathers of children with a diagnosis of autism and fifteen fathers of typically developing childrenwith no personal or family history of autism participated in this study. Recognition of the emotional facialexpression task was evaluated using a set of photos from Cohn-Kanade (ck+) consisting of 6 categories(mild and extreme anger, happiness, and sadness). Group Independent Component Analysis (gICA), powerspectra and wavelet power were used to analyze the participants’ EEG signals. Using ANOVA for groupcomparisons showed significant differences (P-value < 0.01) in the relative power and wavelet power ofgroup independent components in two frequency ranges (theta and beta). Post-hoc comparisons showedthat the central, right occipital and parietal power of group-ICs differentiated the two groups in recog-nition of emotions and also, more power differences were detected in recognition of the lower intensitylevel of emotions in beta frequency (P-value < 0.01). According to the obtained results, ASD fathers haddifficulty in identifying facial expressions, in particular, mild expressions, suggesting that ASD fathersmay have impaired recognition of emotions as do autistic children.
Sadeghi, S., Pouretemad, H. R., Khosrowabadi, R., Fathabadi, J., & Nikbakht, S. (2019). Effects of parent–child interaction training on children who are excessively exposed to digital devices: A pilot study. The International Journal of Psychiatry in Medicine, 54(6), 408-423.
Pouretemad, H., Khosrowabadi, R., Fathabadi, J., & Nikbakht, S. (2019). Behavioral and electrophysiological evidence for parent training in young children with autism symptoms and excessive screen-time. Asian journal of psychiatry, 45, 7-12.
